بوت استرپینگ چه درس‌هایی برای یک استارتاپ دارد؟

هنگامی که شما کسب‌وکاری را آغاز می‌کنید؛ در ابتدای راه با مسائل متعددی مواجه می‌شوید که تأمین منابع مالی و جذب سرمایه یکی از آن‌هاست. بوت استرپینگ یکی از گزینه‌های مناسب برای تأمین منابع مالی مورد نیاز یک استارتاپ است. روش بوت استرپ به راه‌اندازی کسب‌وکار بدون جذب سرمایه‌ی خارجی یا با حداقل سرمایه اشاره دارد. در این روش، استارتاپ از طریق سرمایه‌های شخصیِ اعضای تیم، رشد و توسعه می‌یابد و مدیران استارتاپی ملزم هستند تا راهکارهای هوشمندانه‌ای را برای بقای استارتاپشان با صرف کمترین منابع در پیش بگیرند. ما کارآفرین می‌شویم تا کسب‌وکار خودمان را داشته باشیم و آزاد باشیم؛ در حالیکه جذب سرمایه و ایجاد بدهی، نوعی اسارت محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم به درس‌ها و تجاربی که بوت استرپینگ برای یک استارتاپ به ارمغان می‎آورد؛ اشاره نماییم.

تیمتان را باور داشته باشید و بر توانایی‌های خودتان تکیه کنید.

هنر یک تیم استارتاپی این است که از ابتدا خود را باور داشته باشد و بر دانش و تجارب خود تکیه کند. فضای کارِ استارتاپی، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را ارتقاء دهید و علی‌رغم اینکه می‌دانید کامل نیستید؛ اعتماد به نفس خود را حفظ نمایید. بوت استرپینگ در این مسیر به شما کمک شایانی می‌کند تا هر چه بیشتر برای مواجهه با چالش‌ها آماده شوید. علاوه‌براین، شما می‌توانید با تکیه به تیمتان و شبکه‌ای از متخصصان که به آن‌ها دسترسی دارید؛ بدون جذب سرمایه‌ی خارجی، به رشد طبیعی و گام به گام خود ادامه دهید.

از اشتباهات خود، درس بگیرید.

در استارتاپ‌هایی که به صورت بوت استرپ فعالیت می‌کنند؛ منابع مالی محدودی وجود دارد و تکرار اشتباهات، خسارات جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند؛ بنابراین، باید از اشتباهاتتان درس بگیرید و از تکرار آن‌ها بپرهیزید. یکی از اشتباهاتی که استارتاپ‌ها در این مرحله مرتکب می‌شوند؛ این است که تصور می‌کنند برای مدیریت هزینه‌ها باید تمام وظایف را بین سهامداران تقسیم کنند؛ حال آنکه گاهی جذب یک نیرو با هزینه‌ای کم یا برون سپاری برخی فعالیت‌ها، انرژی و زمان کمتری را از شما می‌گیرد و خطاهای شما را کاهش می‎دهد. در عوض تیم شما نیز می‌تواند زمان بیشتری را برای توسعه‌ی کسب‌وکارتان اختصاص دهد.

به خودتان اجازه‌ی پریشانی و ناامیدی ندهید.

شرکت‌های نوپا، معمولاً در ایده‌هایشان غرق می‌شوند و همواره در تلاشند تا همگام با رقبایشان پیش بروند و متأسفانه در این مرحله انرژی و منابع زیادی را صرف می‌کنند. اگر می‌خواهید از طریق بوت استرپ به رشد خود ادامه دهید، تلاش کنید تا به جای اختصاص هزینه برای تقلید از رقبا، زمان و منابع خود را به کشف و فهم آنچه مردم واقعاً برای آن اشتیاق دارند؛ اختصاص دهید. شایستگی‌های کلیدی تیم خود را بشناسید و تعیین کنید که بیشترین درآمدزایی در کجا برای شما صورت می‌گیرد.

همواره به باز طراحی کسب‌وکارتان بیاندیشید.

در تمامی مراحل کسب‌وکارتان، دقت نمایید که در مواقع مورد نیاز و هنگامی که کسب‌وکارتان پیچیده می‌شود؛ به راه‌ حل‌های جدید بیاندیشید و راهکارهایی تازه را در پیش بگیرید. هرگز از تغییر رویه‌های معمول نترسید و ایمان داشته باشید که این تغییرات و سازگاری با شرایط است که تمایز بین برندگان و بازندگان کسب‌وکار را تعیین می‌کند. نکته‌ی حائز اهمیت در اینجا این است که شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار باید به خاطر داشته باشید که ممکن است تصمیمات اتخاذ شده، متعلق به شما باشد اما تأثیرات آن گریبان تیم شما را می‌گیرد و چالش‌های شما نیز برای تمام اعضای تیم است.

به رهبر خود گوش فرا دهید.

یکی از ویژگی‌های مهمی که هر رهبری باید داشته باشد؛ خود آگاهی است. چرا که اعضای تیم، رهبر را الگوی خود قرار می‌دهند و شما به عنوان یک رهبر باید بدانید که چگونه باید رفتار کنید و دیگران را تحت تأثیر خود قرار دهید. بدین منظور یکی از راه‌هایی که می‌توانید در پیش بگیرید این است که برای بازخوردهای اعضای تیم ارزش زیادی قائل شوید و به نظرات آنان گوش فرا دهید.

سخن پایانی:

مزیتی که راه‌اندازی یک استارتاپ به صورت بوت استرپ برای شما دارد این است که تجارب زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد و در نهایت این تجارب و سختی‌ها، شما را به سمت یک کسب‌وکار پایدار سوق خواهد داد.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.forbes.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *