شاخص های کلیدی عملکرد-KPI چیست؟
شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)، ابزاری است که ذینفعان را قادر میسازد تا موفقیت کسبوکار خود را بسنجند. فرض کنید میخواهید با یک اتوبوس به سفر بروید. هدف این سفر، رساندن مسافرین و تعدادی محموله باری در مدت مشخص است. مسلماً، به اطلاعاتی نیاز دارید تا به سلامتی به مقصد برسید. در این مثال KPI مفید میتواند دادههای مکانی، سرعت متوسط، سطح سوخت، اطلاعات آب و هوایی و … باشد. این شاخصها به شما کمک خواهد کرد که وضعیت خود را درک کنید و بدانید که آیا همسو با برنامه سفر در حرکتید یا خیر. همچنین به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید تصمیمات مطلوب را در ادامه سفر اخذ کنید. پس، KPI به صاحبان یک کسب و کار در موارد ذیل کمک میکند:
- نظارت بر عملکرد کسبوکار
- نظارت بر اجرای برنامهها
- بهروز رسانی راهبردها
- ارزشگذاری عادلانه کسب و کار در زمان جذب سرمایه
- صرفهجویی در وقت
شاخص عملکردی مطلوب، آنچه را که برای کسبوکار شما حائز اهمیت است، اندازه میگیرد. به عنوان مثال، شاخصها درحوزه خدمات آموزشی، میتواند هزینه تحصیل یک فرد، نرخ فرسایش دورههای آنلاین، معدل دانشآموزان و … باشد. شاخص تعریفشده همچنین، میبایست جامع، دقیق و قابل اجرا باشد.
دکتر محمدرضا فرحی، در کارگاه تخصصی «شاخصهای کلیدی عملکرد استارتاپ ها (KPI)» دوره اول کیمیاکالج پس از ارائه فهرستی از KPI های مهم، به نقش آنها در راهبری استارتاپ ها پرداخت.
تعریف شاخصهای کلیدی عملکرد استارتآپها به دلیل عدم قطعیت و تفاوت نگرش بنیانگذاران چالش بزرگی است. این شاخصها، متناسب با صنعت، نوع فعالیت، مدل کسبوکار و مرحله رشد استارتاپ نیز تغییر میکند و میتواند مربوط به عملکرد مالی، بازار، مشتری، محصول و یا کلی باشد. رشد، نرخ تبدیل، درآمد، سود خالص و ناخالص، حاشیه سود ناخالص، رشد ماهانه، نرخ ماندگاری، نرخ ریزش، هزینه جذب مشتری، میانگین درآمد به ازای هر کاربر، بودجه مشتری و … از جمله شاخصهایی بود که محمدرضا فرحی به آنها اشاره کرد.
محمدرضا فرحی دکتری اقتصاد از مدرسه اقتصاد بارسلونا و دانشآموخته ارشد اقتصاد از تولوز فرانسه، یکی از فعالان اکوسیستم استارتآپی کشور است. ایشان بنیانگذار بیمه بازار و مدیر مالی شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر رهنماست.
رئوس مطالب کارگاه KPI بدین شرح بود:
- مقدمه
- KPI خوب چه ویژگی هایی دارد؟
- تفاوت های KPI و KSF
- KPIهای عمومی کسب و کار
- اندازه بازار، رشد، درآمد، سود، هزینه های ماهانه، ارزش طول عمر مشتری و …
- KPIهای محصول محور
- رشد ماهانه، بازدید ماهانه، درآمد به ازای هر کاربر، نرخ خروج، آنالیز cohort و …
- KPIهای بازاریابی محور
- ثبت نام، نگهداری مشتریان، مراجع ورود، هزینه جذب هر مشتری و …
- کدام KPI را انتخاب کنیم؟
- انتخاب برای هر کسب و کار: نرم افزار، پلتفرم، فروش آنلاین و …
- انتخاب برای هر دوره زمانی: راه اندازی، رشد، ورود به بورس و …
- انتخاب برای هر تیم: مدیر، بازاریابی، فروش، فنی و …
- ابزارها:
- داشبورد خوب چه ویژگی هایی دارد؟
- معرفی ابزارهای آنلاین
- تمرین
ویدئوی آموزشی زیر بخشی از کارگاه KPI با تدریس فرحی است.