این‌کیوتل: هسته فناوری‌‌های نوظهور سازمان سیا

ساختمان سفید چندطبقه‌ای در منلو پارک وجود دارد که پرچم آمریکا بر فراز آن برافراشته شده است. وارد که می‌شوی تیپ و ظاهر کارکنان جوان آن همانند کارکنان سیلیکون‌ولی است – اغلب جین می‌پوشند ولباسهای راحت – ولی از ملاحظات امنیتی و شیشه‌های مات پارتیشین اتاقها می‌توانی ربط آن را به سازمانهای امنیتی متوجه شوی. اینجا اینکیوتل است، ترکیبی از فرهنگ و مدل سیلیکون‌ولی و ماموریت سازمان سیا!

این‌کیوتل، با هدف سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی‌های مورد علاقه NSA و سازمان CIA در فوریه سال ۱۹۹۹ پایه‌گذاری شد.  این شرکت را می‌توان امتزاج دو فعالیت جدی و بزرگ ایالات متحده آمریکاست در راستای اقتدار آن کشور دانست: فعالیت‌های اطلاعاتی- امنیتی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر!

 

IN Q TEL

پلئوس که در گذر زمان به اینکیوتل تغییر نام یافت، توسط نُرمن رالف آگوستین، مدیرعامل سابق لاکهید مارتین و گیلمن لویی تاسیس شد. ریشه ایجاد این شرکت به دکتر راث دیوید مدیر بخش علم و فناوری سازمان سیا بر می‌گرد که در دهه ۱۹۹۰ پیشرفت سریع حوزه فناوری اطلاعات را برای سیا برجسته و قابل توجه دانست.

جورج تنت مدیر سابق سیا می گوید: «ما تصمیم گرفتیم با دلارهای محدودی که داشتیم جایی بیرون از سازمان، روی توسعه تکنولوژی کار کنیم. در سال ۱۹۹۹ ما اینکیوتل را به خدمت گرفتیم. درآن زمان اینکیوتل مستقل از سیا بود. سیا مسائل عاجل را تشخیص داد و اینکیوتل با فناوری، آنها را مورد خطاب قرار داد. ائتلاف با اینکیوتل مانند سابق، سازمان را به لبه فناوری بازگرداند. این همکاری، سیا را قادر ساخت تا افراد فاسد را شناسایی کند و به تحلیل رفتار تروریستها بپردازد».

George tenent - CIA

 

 

اینکیوتل مطابق گزارش آگوست ۲۰۰۶ بیش از ۵۸۰۰ طرح تجاری را بررسی کرده و حدود ۱۵۰ میلیون دلار در بیش از ۹۰ شرکت سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت، کمتر بر بازگشت حداکثریِ سرمایه تمرکز دارد و بیشتر به دنبال دسترسی به فناوری‌های لبه مرزی است که در بخش خصوصی توسعه یافته‌اند و برای جامعه اطلاعاتی آمریکا راهبردی محسوب می‌شوند.

میزان این بودجه در یکی از منابع این تحقیق در سال ۱۹۹۹ یعنی آغاز کار حدود ۲۸ میلیون دلار بوده و مطابق گزارش سال ۲۰۰۶ به ۵۰ میلیون دلار رسیده است.  مطابق این گزارشها، این‌کیوتل در A و B سرمایه‌گذاری استارت‌آپها وارد می‌شود و میزان هر سرمایه‌گذاری در محدوده ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون دلار است.

فرآیند ارزیابی استارت‌آپها

روند ارزیابی استارتاپها در این‌کیوتل

 فرآیند کاری این کیوتل در ارزیابی استارتاپ‌ها شامل مراحل ذیل است:
  • ارزیابی راهبردی نیازها
  • معماری راه‌حل‌ها و پیمایش بازارها
  • ارزیابی موشکافانه
  • تحلیل و ارزیابی
  • تهیه برنامه کاری
  • سرمایه‌گذاری راهبردی
  • انتقال راه‌حل

 

و مزیت‌های مهم مدل این‌کیوتل عبارتند از:
  • توسعه سریع محصول
  • بهبودهای ارزشمند محصول
  • هزینه‌های کم اولیه و همکاری طولانی مدت برای جامعه اطلاعاتی

 

نگارش: سعید سعیدی‌فر، دانشجوی دوره اول کیمیاکالج

منبع: https:// iqt.org

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *