نکاتی در رابطه با دورکاری در زمان کرونا

این روزها، ویروس کرونا کلیه‌ی مشاغل و دولت‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده‌ و احتمالاً شما نیز یکی از میلیون‌ها نفری هستید که تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته‌اید. در این دوران بسیاری از کسب‌وکارها به منظور رفاه و سلامت هر چه بیشتر کارکنانشان و مصون ماندن از این ویروس،  امکان دورکاری را برای کارکنانشان فراهم کرده‌اند. این در حالی است که کار کردن از خانه، اصلاً کار آسانی نیست؛ به خصوص در این دوران که افراد با اضطراب زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، حفظ انگیزه و بهره‌وری برای انجام امور و کارها، کاری بس دشوار است.
در همین راستا، تصمیم داریم در این مطلب، به مواردی در خصوص انجام دورکاری و هرآنچه که می‌تواند منجر به عدم تمرکز شما شود؛ اشاره کنیم.

عادت‌های روزانه، برای خودتان ایجاد نمایید.

زمانی که لازم نیست به محل کارتان بروید؛ خاموش کردن آلارم گوشی و خوابیدن بیشتر در تخت خواب بسیار وسوسه‌انگیز است. اما بهتر است بدانید که یک روز عالی، با یک صبح عالی آغاز می‌شود. بنابراین، به نحوی از خواب بیدار شوید که گویی قصد دارید به محل کارتان بروید و در ادامه برای حفظ انگیزه و انرژیتان، می‌توانید کارهایی نظیر ورزش در خانه، مرور اخبار، دوش صبحگاهی و صبحانه خوردن در کنار خانواده را در اولویتتان قرار دهید و سپس به کارهایتان مشغول شوید.

لباس مناسب بپوشید.

یکی از کارها و توصیه‎‌های مهمی که لازم است در هنگام دورکاری به منظور دوری از خمودگی و کسالت یا افزایش بهره‌وری‌تان مدنظر قرار دهید؛ این است که به هنگام انجام امور کاریتان لباس مناسب به تن کنید و از اینکه با لباس راحتی پشت میز بنشینید بپرهیزید. ما نمی‌گوییم کت و شلوار به تن کنید یا با مانتو و مقنعه، پشت میز کار حاضر شوید، در واقع منظور ما این است که با ظاهری آراسته کار خود را آغاز نمایید.

پیگیری اخبار را در طول روز، محدود کنید.

طبیعی است که در این روزها، بیش از پیش پیگیر اخبار باشید اما بهتر است برای اینکه مدیریت زمان مؤثری داشته باشید و روی وظایف و مسئولیت‌هایتان تمرکز نمایید، گوش دادن و پیگیری اخبار را به زمان خاصی محدود نمایید (مثل صبح‌ها) و چند منبع قابل اعتماد را دنبال کنید. رعایت این مورد باعث می‌شود که شما احساس بهتری داشته باشید و زمانتان را به نحو بهتری استفاده کنید.

برنامه‌ریزی را از یاد نبرید.

برنامه‌ریزی امور، یکی از مهم‌ترین کارها به هنگام دورکاری است. لیستی از کارهایی که باید در طول روز انجام دهید را تهیه نمایید و مقدار زمانی که برای انجام هر یک از کارها لازم دارید را در نظر بگیرید. در این بین بهتر است برای برخی امور غیر قابل پیش بینی هم زمانی را لحاظ کنید و در این مورد سخاوتمندانه عمل نمایید. این کار باعث می‌شود که زمانی ‌که مشغول کارهای خودتان هستید؛ تمرکز بیشتری داشته باشید و دیگر نگران کمبود زمان نباشید.

زمان‌های طلایی خود را شناسایی کنید.

یکی از مزایای دورکاری این است که شما می‌توانید زمان خود را به هر شکلی که مناسب‌تر است؛ مدیریت نمایید و ترتیب کارها و برنامه‌هایتان را خودتان تنظیم کنید. بعضی از افراد صبح‌ها انرژی و تمرکز بیشتری برای کار کردن دارند و برخی دیگر بعدازظهرها… و دورکاری به شما این فرصت را می‌دهد که در زمان‌های طلایی‌تان کارهایتان را انجام دهید.

مکان مشخصی را برای کارتان تعیین کنید.

برای دورکاری باید فضایی را در منزل برای خودتان در نظر بگیرید و بدین منظور یک میز کار آماده نمایید و تمام تجهیزات مورد نیازتان را بر روی این میز قرار دهید. به عبارتی، توصیه‌ی ما این است که کارهایتان را در هیچ جای دیگری به جز میز کارتان انجام ندهید. این کار باعث افزایش تمرکز و انگیزه‌ی شما خواهد شد، چرا که هرگاه در این مکان قرار بگیرید؛ مغزتان به شما فرمان کار کردن و تمرکز را خواهد داد.

اجازه ندهید حواستان پرت شود.

به هنگام دورکاری و در زمان انجام کارهایتان، عواملی همچون تماس‌های تلفنی، اخبار، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و حتی سایر افراد خانواده جزو عواملی هستند که حواس شما را پرت می‌کنند. نکته‌ی قابل توجه در اینجا این است که شما نمی‌توانید سایر افراد خانواده(مادر، پدر، خواهر، برادر، همسر یا فرزندتان)  را کنترل نمایید. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که به هنگام کار به آن‌ها بگویید در حال انجام کارهایتان هستید و درب اتاقتان را ببندید تا به حداقل حواس پرتی دچار شوید.

به سلامت خود اهمیت دهید.

سلامتی باعث کاهش استرس ناخواسته و افزایش بهره‌وری می‌شود. در نتیجه، بسیار مهم است که در این روزهایی که زمان زیادی را در خانه می‌گذرانید به تغذیه‌ی سالم و سلامت جسم و روحتان اهمیت دهید. این کار را می‌توانید از طریق انجام ورزش‌های سبک در خانه، خوردن غذاهای سالم، گوش دادن به موسیقی و … انجام دهید.

ارتباطتان را با همکارانتان حفظ کنید.

اگرچه به این مورد در آخر اشاره شد، اما باید بدانید که نکته‌ی بسیار مهمی است. برقراری ارتباط با اعضای خانواده و دوستان بسیار مهم است اما حفظ ارتباط با همکارانتان نیز به همان اندازه اهمیت دارد. شما باید بدانید که اگرچه مشغول انجام وظایفتان به صورت دورکاری و در تنهایی هستید؛ اما شما و همکارانتان برای تحقق هدفی مشترک در تلاشید. همکاران شما بهتر از هر کسی می‌توانند وضعیت کاریتان را درک کنند؛ زیرا وضعیتی مشابه وضعیت شما دارند و می‌توانند در خصوص کارهایتان به شما بازخورد بدهند.

سخن پایانی!

تطبیق کارهای روزانه‌تان با شرایط جدید، امری چالش برانگیز است. با این حال سلامت جسمی و روحی شما به هنگام دورکاری امری بسیار مهم است. نکات ذکر شده در بالا، تنها تعدادی از ابزارهای لازم برای موفقیت را در اختیار شما قرار می‌دهد و بخش اعظم موفقیت شما در دورکاری به خودتان بستگی دارد…

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: novoresume.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *