سرمایه گذاران در Andreessen Horowitz به دنبال چه چیزی هستند؟

سرمایه گذاران در Andreessen Horowitz به دنبال چه چیزی هستند؟

عوامل مختلفی وجود دارد که یک سرمایه گذار بر اساس آنها تصمیم می گیرد روی یک استارتاپ سرمایه گذاری کند یا نه. در این گزارش قصد داریم پارامترهای مهمی را که سرمایه گذاران Andreessen Horowitz به آن توجه می کنند را بررسی کنیم.

در Andreessen Horowitz 4 پارامتر بسیار مهم است:

  1. ایده

سرمایه گذاران Andreessen Horowitz وسواس روی ایده اولیه ندارند. به عنوان مثال مایکروسافت در ابتدا یک پلتفرم برنامه نویسی برای PC ها بود. پی پال قرار بود فقط یک پرداخت موبایل به موبایل باشد. اینستاگرام قراربود یک پلتفرم بلاگینگ باشد و یا توئیتر قرار بود برنامه پادکست باشد.

اما یک ویژگی باید داشته باشد؛ باید ایده ی بدی! باشد. اما ایده ی بد از نظر آنها چه ایده ای است؟

قابل پیش بینی نباشد، یعنی نتوان به راحتی مشخص کرد انتهای ایده کجاست.

ایده باید ساده و تغییردهنده باشد؛ یعنی در عین سادگی بتواند یک تغییر و یا توسعه را به صورت ناگهانی و دراماتیک ایجاد کند.

  1. کارآفرین

شخص کارآفرین برای سرمایه گذاران Andreessen Horowitz اهمیت ویژه ای دارد. آنها دنبال افرادی هستند که باهوش اند، خارج از چارچوب فکر می کنند، غیر قابل کنترل اند، جرئت دارند و در نهایت ایده ای دارند که تغییر دهنده است. جالب است که از نظر آنها کسانی این ویژگی ها را دارند که از دانشگاه بیرون آمده اند. البته تصور نکنید که منظور آنها کسانی است که از دانشگاه اخراج شده اند! و یا از دانشگاهی در ناکجا آباد بیرون آمده اند. بلکه کسانی که دانشگاه های سطح بالایی مثل هاروارد را رها می کنند مورد نظر آنها هستند. از دید آنها کسی که هاروارد را رها می کند، شخصی است که جرئت دارد.

کارآفرین از نظر آنها کسی است که تمام دغدغه اش استارتاپ باشد، فردی که مرگ و زندگی اش استارتاپ نیست، هیچ VC ای روی آن سرمایه گذاری نمی کند.

 

  1. بازار

سرمایه گذاران به دنبال بازار بزرگ هستند. ایده ای که روی آن سرمایه گذاری می کنند باید مقیاس پذیر و فراگیر باشد. این وظیفه VC است که تشخیص دهد ایده چقدر قابلیت بزرگ شدن دارد.

  1. مدل کسب و کار

این که استارتاپ چطور می خواهد پول دربیاورد برای آنها بسیار مهم است. استارتاپ ممکن است چندین جریان درآمدی داشته باشد اما جریان اصلی درآمدی که حدود ۸۰ – ۹۰ درصد درآمد استارتاپ از آن تأمین می شود اهمیت ویژه ای دارد. پس اینکه جریان درآمدی دارد و قابل اضافه شدن است روی تصمیم گیری آنها بسیار موثر است.

در مجموع می توان گفت سرمایه گذاران Andreessen Horowitz روی کسانی سرمایه گذاری می کنند که جرئت داشته باشند، ایده ی غیر قابل کنترل و تغییردهنده ای داشته باشند و به دنبال بخش کوچکی از بازار باشند که در ظاهر به نظر نمی آید بتوان از آن پول درآورد.

منبع: کارگاه دکتر رودگر

نگارش: مهتاب فضلعلی از دانشجویان نخستین دوره کیمیاکالج

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *