شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی -بخش اول
شاخصهای کلیدی عملکرد یا Key Performance Indicator معیارها یا سنجههایی قابلاندازهگیری هستند که وضعیت دستیابی به اهداف یا برنامههای موردنظر در کسبوکارها را نمایش میدهند. ساختار برخی شاخصها ساده و محاسبه آنها آسان و برخی دیگر چندوجهی و پیچیده بوده و محاسبه آنها دشوار است.
شاخصهای کلیدی عملکرد در هر فعالیتی (حتی غیراقتصادی) کاربرد دارند و اصولاً مقیاسی برای سنجیدن شرایط موجود با اهداف مدنظر هستند. در پوستر ذیل به ۱۲ شاخص مهم در بازاریابی میپردازیم.
- بازگشت سرمایه (ROI):یکی از شاخصهای عملکرد است که برای ارزیابی کارایی یک سرمایهگذاری استفاده میشود. این شاخص مقدار بازگشت سرمایه را نسبت به هزینه سرمایهگذاری اندازه میگیرد.
- رشد سالانه (YOY): شاخصی است که وضعیت رشد واحد موردنظر را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.
- ارزش طولعمر مشتری (CLV): میزان سودی که مشتری در طول عمر خود برای یک کسبوکار ایجاد میکند.
- میانگین ارزش هر سفارش یا خرید (AOV): این شاخص بیانگر آن است که ارزش پولی هر سفارش یا خرید بهطور میانگین چقدر است.
- نرخ تبدیل کاربر به مشتری (CR): این شاخص درصد بازدیدکننده به مشتری را نشان میدهد. بهبیاندیگر از تعداد بازدیدکنندگان سایت، چند نفر به مشتری بدل میشوند.
- هزینه جذب مشتری (CAC): شاخصی است که مجموع هزینه صرفشده برای جذب هر مشتری را مشخص میکند.
پایان بخش اول.
نگارش و تدوین: سید ایمان میری کرهرودی (کیمیا کالج)