راهکارهایی برای بهبود و توسعه‌ی مهارت‌های مذاکره (قسمت دوم)

مذاکره، مهارتی است که همه‌ی ما هر روزه با آن مواجهیم و برای دستیابی به اهداف و خواسته‌هایمان باید این مهارت را در خود تقویت کنیم. مسائل مختلفی که با آن‌ها مواجهیم (چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه‌ای/شغلی) بسیار حائز اهمیت هستند و معمولاً دستیابی به نتایج دلخواه، به عوامل متعددی بستگی دارد که هنر مذاکره یکی از آن‌هاست. هنر مذاکره، به شما کمک می‌نماید تا در هر شرایطی، به بهترین شکل ممکن به نتایج مطلوب و مناسب دست پیدا کنید. حرفه‌ای شدن در این مهارت، می‌تواند در آینده برای شما فرصت‎های ارزشمندی را ایجاد کند. بنابراین، در ادامه‌ی مطلب قبلی، با ما همراه باشید تا چند روش ساده را برای بهبود مهارت‌های مذاکره‌‌ برای شما عنوان کنیم.

  •  همیشه آماده باشید.

 

 

آماده بودن برای مذاکره بدین معناست که اهداف خود را از مذاکره تعیین نمایید و واکنش طرف مقابل را نسبت به درخواست‌هایتان پیش‌بینی کنید. آماده بودن به شما کمک می‌کند تا اولویت‌های خود را بشناسید و بدانید برای دستیابی به کدام هدف باید تلاش بیشتری کنید. علاوه بر این، وقتی با آمادگی در یک مذاکره حضور می‎یابید برای تمامی سؤالات و درخواست‌های طرف مقابل، پاسخ‌‎هایی را در ذهن آماده دارید که این امر شما را به سمت موفقیت هر چه بیشتر و پیروزی در مذاکرات و همینطور دستیابی به بهترین نتیجه‎ی ممکن سوق می‎دهد.

  • تمرین، تمرین، تمرین

همانطور که بهترین راه برای توسعه‌ی مهارت‌های فردی تمرین کردن است؛ در رابطه با هنر مذاکره نیز تمرین کردن بسیار مؤثر است. تمرین برای مذاکره بدین صورت است که باید خود را به جای طرف مقابل تصور کنید و سؤالات و درخواست‌های احتمالی او را پیش‌بینی نمایید. در ادامه، تلاش کنید تا با استدلال، پاسخگوی آن سؤالات و درخواست‌ها به نحوی منطقی باشید. برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر، تمرین‎هایتان را در مقابل آینه یا در حضور یک دوست انجام دهید تا قبل از حضور در مذاکره‌ی حقیقی، بتوانید تُن صدا و زبان بدنتان را بررسی کنید و حرکات خود را با آگاهی انجام دهید. تمرین به شما کمک می‌کند تا پیش از مذاکره، گزینه‌های جایگزین را بررسی کنید و بهترین گزینه‌ی مطلوب را نیز شناسایی نمایید.

  • ابتدا گوش کنید، سپس واکنش نشان دهید.

 

یکی دیگر از تکنیک‌های طلایی در مذاکرات این است که ابتدا گوش دهید و سپس واکنش نشان دهید. معمولاً به هنگام مذاکره بسیاری از افراد این مورد را از یاد می‌برند و با موضع‌گیری‌های نا به جا، درخواست‌های طرف مقابل را به درستی نمی‌شنوند. این مورد را به خاطر داشته باشید که حتی اگر یقین دارید که حق با شماست و درخواست شما به حق است؛ فرصت صحبت کردن را به طرف مقابل بدهید. همیشه صبر داشته باشید و مطمئن باشید که کمی صبر و تحمل برای شنیدن طرف مقابل می‌تواند شما را ساده‌تر به اهدافتان برساند و در تصمیم‌گیری شما را یاری نماید. به خاطر داشته باشید که برای سنجش موفقیت یک مذاکره، خوشحالی یک طرف ملاک نیست بلکه مذاکره‌ای موفقیت آمیز است که هر دو طرف از نتایج آن راضی و خوشحال باشند.

  • مذاکره را با یک برنامه‌ریزی دقیق دنبال کنید.

 

یکی از مهمترین کارهایی که باید پس از مذاکره انجام دهید این است که باید آنچه را که مورد بحث قرار گرفته را به دقت مرور کنید و نکات با اهمیت را به طور خلاصه یادداشت نمایید. سپس، نتایج مذاکره و توافقات صورت گرفته را با طرف مقابل بررسی نمایید. بدین ترتیب شما طرف مقابل را به پاسخگویی نسبت به توافقات صورت گرفته ملزم می‌کنید و به یک درک مشترک از نتایج و کارهایی که باید صورت پذیرد؛ دست می‌یابید.

  • سخن پایانی!

مذاکره در ابتدا می‌تواند موجب ترس شما شود؛ اما با تمرین کردن و در نظر گرفتن موارد بالا، مطمئناً مهارت شما در مذاکره بهبود خواهد یافت و برای شما به لذتی برای دستیابی به اهدافتان تبدیل خواهد شد.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.careeraddict.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *