تجاری‌سازی چیست؟

تجاری‌سازی فرآیند تبدیل ایده‌ها و اختراعات به محصولات و یا خدمات قابل عرضه در بازار و در نتیجه ایجاد شغل و تولید ثروت است. موفقیت در تبدیل یک ایده ذهنی به محصول یا خدمت و ورود آن به بازار، مرهون اجرای دقیق و درست گامهای تجاری‌سازی است.

تجاری سازی از طرح و پرورش ایده آغاز شده، با توسعه و تولید کالا و خدمت فناورانه شکل می‌گیرد و نهایتاً با فروش آن کالا و خدمت به مصرف کننده نهایی کامل می شود .

دکتر محمدرضا نظری، دبیر شورای عالی تجاری‌سازی و توسعه صادرات فناوری‌های نوین مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری، در قالب کارگاه “آشنایی با روش‌‌های تجاری‌سازی فناوری”  از اصول و عوامل موفقیت در این فرایند با ارائه مثالهای متعدد و کاربردی برای دانشجویان کیمیاکالج گفت.

 

محمدرضا نظری، مدرس تجاری‌سازی

 

 

محمدرضا نظری فارغ‌التحصیل مدیریت استراتژیک، گرایش بازاریابی است. وی همچنین دوره‌های تکمیلی‌ مدیریت را گذرانده است. برخی از این دوره‌ها عبارتند از:

  • دوره مدیریت انتقال فناوری دانشگاه روتینا (روسیه)
  • دوره طراحی مدیریت تجاری‌سازی فناوری ( AVLاتریش)
  • دوره سیستمهای کیفی ( QMLکانادا)
  • دوره مدیریت بازاریابی خدمات پیشرفته ایتالیا
  • دوره مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (آلمان)
  • دوره مدیریت برند Gazing performance انگلستان

دکتر نظری بیان داشت: “باید به مشتری ثابت کنید او و نیازهای آشکار و پنهانش را خوب می‌شناسید و شناخت درستی از احتیاجاتش دارید؛ چراکه قسمت کلیدی در تجاری‌سازی فناوری شناخت مخاطب و آراستگی محصول دانش‌بنیان برای مخاطب هدف است.”

“در ارائه محصول به مخاطب، بیشتر از مالکیت حقوقی و قانونی به مالکیت روانی مشتری بر محصول فکر کنید. مخاطب شما، محور کسب‌‌ و کار شماست، به سود مخاطب فکر کنید نه سود خودتان! “

ایشان ضعف تجاری‌سازی در حوزه دانش‌بنیان را تمرکز بر محتوی ملموس دانست در صورتی که بازار این تجارت بر مدار محتوای ناملموس حرکت می‌کند. بازار را رفتارها می‌سازند نه دانش‌ها.

در ادامه بخشی از توضیح سه رویکرد اصلی در تجاری‌سازی را از زبان دکتر نظری شاهد خواهید بود.

برای دریافت ویدئوهای آموزشی بیشتر ما را با شناسه kimia_college در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *