ارزش گذاری استارتاپ‌ها: چالش‌‌ها، بایدها و نبایدها

ارزشگذاری یک استارت آپ تلفیق علم، هنر و تجربه است. کارشناسان مالی روشهای مختلفی را برای ارزشگذاری استارت‌آپها به‌کار می‌گیرند. پیش‌فرضهای موجود در مورد یک کسب‌وکار و دور جذب سرمایه برای آن استارت‌آپ، در انتخاب این روش‌ها موثر است.

عطاالله افتخاری، مدیر توسعه کسب و کار صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه رویش لوتوس، درکارگاه “ارزشگذاری (Valuation)” دوره اول کیمیاکالج از لزوم تناسب روش ارزشگذاری با چرخه عمر استارت‌آپها گفت. هریک از انواع سرمایه‌گذاران (سرامیه‌گذاران خطرپذیر، فرشتگان کسب‌و کار و …) انتظارات متفاوتی دارند. در نتیجه، روش ارزشگذاری استارتاپ برای آنها تفاوت دارد. روش دارایی محور، جریانات نقدمحور، ضرایب (نسبی) و روش کیفی از جمله رویکردهای اصلی در ارزشگذاری یک استارت‌آپ است که عطا افتخاری به آنها پرداخت.

“در هر مرحله از چرخه عمر اطلاعات مهمی وجود دارد که روش ارزشگذاری بر مبنای این اطلاعات انتخاب می‌شود. عموم سرمایه‌گذاران به چرخه طول عمر استارت‌آپ نگاه می‌کنند تا درک درستی از موقعیت آن استارت‌‌آپ داشته باشند و بتوانند ارزش آن را به دقت تعیین کنند.” از دیگر مواردی که هر سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرد می‌توان به تیم، اندازه بازار، درآمدزایی، مقیاس‌پذیری کسب‌وکار، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و رقبا اشاره کرد.

فارغ از نیت سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها، افتخاری بر اهمیت ارزشگذاری عادلانه (fair value) تاکید کرد و دانشجویان را از “فرو ارزشگذاری (Undervaluation) و “فرا ارزشگذاری (Overvaluation)” بر حذر داشت.

“هدف از ارزشگذاری، دستیابی به ارزش منصفانه یک کسب‌وکار است. در واقع یک ارزشگذار قصد دارد یک برچسب قیمت بر روی آن کسب و کار بزند. قیمتی که بازار موجود حاضر است آن را بپردازد.”

“عموماً، سرمایه‌گذاران دوست دارند ارزش استارت‌آپ را کمتر براورد کنند تا سهم بیشتری از آن کسب‌وکار بگیرند. از طرف دیگر، استارت‌‌آپها خواهان گزارش ارزشی بیشتر از ارزش ذاتی کسب‌وکار خود هستند. درحالی‌که، ارزش ذاتی باید با نرخی متناسب با ارزش امضا شده، رشد کند تا با روندی معقول به ارزش پایانی (Terminal Value) خود برسد.” در ویدئوهای آموزشی زیر، عطالله افتخاری از معضلات Undervaluation و Overvaluation و دو استراتژی ورود به بازار “Go big or go home” و “Play as you go” می‌گوید.

 

 

فرا ارزشگذاری استارت‌آپ‌ها

 

 

فرو ارزشگذاری استارت‌آپ‌ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *