اکوسیستم استارتاپی پایتخت، پذیرای کیمیاکالج

اکوسیستم استارتاپی مجموعه عناصریست که به رشد و بقای استارتاپها کمک می‌کند. از جمله بازیگران کلیدی این بستر پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، صندوقها و شرکتهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر، فضاهای کاری اشتراکی، دانشگاهها و کارآفرینان هستند.

نمی‌توان انتظار داشت اکوسیستم‌ها طی یک سال در حد مطلوب توسعه یابند. رشد و ارتقای رتبه در این حوزه، وابسته به عملکرد هر یک از افراد و نهادهای تاثیرگذار است و نیازمند زمان و همکاری و مشارکت افراد است.

 کشور ما در ابتدای مسیر رشد خود در حوزه استارتاپی و کارآفرینی است. با این حال میل به رشد و جهانی‌شدن نویدبخش فردای بهتری در حوزه‌ی کارآفرینی و اقتصاد ایران است. کیمیاکالج با هدف ارتقای آگاهی، دانش و مهارت و رفع خلاهای موجود برگزار شد. طراحی دوره های آموزشی و کارآموزی کیمیا بر اساس نیاز نهادها و موسسات فعال در اکوسیستم استارتاپی ایران بوده‌ است.

به‌منظور آشنایی بیشتر با فضا و نیازهای موجود، دانشجویان کیمیاکالج پس از حضور به عنوان کارآموز در برخی از مهم‌ترین نهادهای کشور، در قالب تورهای شناخت اکوسیستم استارتاپی ایران به بازدید از نقش‌آفرینان کلیدی این زیست‌بوم می‌پردازند. مقصد اولیه کیمیاکالجی‌ها شهرک صنعتی تحقیقاتی اصفهان و پارکهای علم و فناوری استانهای فارس، خراسان و یزد است.

استان تهران، آسمان ستاره‌های اکوسیستم کارآفرینی ایران، در بازه ۲۴ بهمن الی ۳ اسفند سال جاری، میزبان دانشجویان کیمیاکالج است. پارک فناوری پردیس، مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف، کارخانه تازه تاسیس نوآوری تهران، آواتک – اولین شتابدهنده ایران- و دیجی‌کالای برادران محمدی مقاصد این بار دانشجویان خواهند بود.

پارک فناوری پردیس به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگترین پارک فناوری کشور در سال ۱۳۸۴ با همکاری تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی -پژوهشی کشور با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فناوران و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شد. تاکنون بیش از ۲۰۰ واحد فناور دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت پارک درآمده‌اند.

 

 

مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و تا به امروز پذیرای دفاتر خدمات فناورى و دانش بنیان در حوزه هایى از جمله هوافضا، برق، مکانیک ، ‌مخابرات ، دیجیتال ، شبکه ، دریا ،‌ فناورى اطلاعات و … بوده است. بخشهای این مرکز عبارتند از:

  • مرکز کارآفرینی
  • ستاک (سامانه توسعه ایده‌های کارآفرینانه)
  • مرکز تجاری‌سازی دستاورد‌های فناورانه دانشجویی
  • مرکز توسعه و انتقال فناوری
  • مرکز خدمات آزمایشگاهی

 

 

آواتک، اولین شتابدهنده ایرانی است که درسال ۱۳۹۳ تاسیس شد. جایی که خود را بیش از هر چیز یک باور می‌داند. نظربازار، چه‌گوارا، پرداختم، تسکولو، ریحون، فرانش، بوتیک، نوار از جمله استارتاپهای موفق آواتک هستند. آواتک با شبکه قوی از مربیان و آموزش‌های موثر، استارتاپها را در قالب آواکمپ و شتابدهی به سمت موفق هرچه سریع‌تر سوق می‌دهد. این شتابدهنده به‌تازگی به خانه جدید خود در کارخانه‌‌ نوآوری نقل مکان کرده است.

کارخانه نوآوری ایران، سومین کارخانه در میان نمونه‌های مشابه خود در دنیا پس از سیلیکون ولی امریکا و استیشن اف فرانسه است. البته  استیشن اف فرانسه را می‌توان تنها یک مدل فضای کار اشتراکی دانست ولی در کارخانه نوآوری ایران، تمام روند شتابدهی و فضای کاری مشترک به صورت یک فرایند کامل انجام می‌شود.

 

 

 

برادران محمدی متولد سال ۵۸ هستند.تجربه تلخ خرید سنتیشان آنها را به صرافت ایجاد دیجی‌کالا انداخت. دیجی کالا در کنار فراهم آوردن محتوای مناسب برای کسب اطلاع از محصولات، بستری برای فروش آنلاین آنهاست. حمید و سعید محمدی کار خود را تنها با دو محصول تلفن همراه و دوربین آغاز کردند و رفته‌رفته آن را گسترش دادند. امروزه نه‌تنها تمامی کالاهای دیجیتال را در سبد فروش خود دارند، بلکه محصولاتی چون لباس، کتاب و رسانه نیز به سبدشان افزوده شده است. هم‌اکنون دیجی‌کالا بیش از ۲۶۰۰ کارمند دارد. ارزش این شرکت در حال حاضر، بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *