شکست استارت‌آپ‌ها در ارزیابی ایده کلید می‌خورد!

شکست تجربه مشترک بسیاری از عاشقان کسب و کارهای نوپاست. چرا که همه‌ی استارت‌آپها شانس موفقیت و عبور از چالش‌های سخت را ندارند.  طبق آمار جهانی از هر ۱۰ استارت‌آپ، ۹ تیم طعم تلخ و یا حتی شیرین شکست را تجربه می‌کنند. این در حالیست که طی ۳ سال گذشته بالغ بر ۲۰۰۰ استارت‌آپ در کشور، از بین رفته اند.

ایده‌های استارت‌آپی جذاب، هیجان‌انگیز و وسوسه‌کننده‌اند اما تنها وقتی که پا به میدان می‌گذاریم چالشها را خواهیم دید. روند درست موفقیت این است که ابتدا مشکلات را ببینیم و سپس برای حل آنها، ایده‌ای مطرح کنیم. متاسفانه آنچه که امروز در فضای کسب‌وکاری ما مرسوم شده، برعکس این روند است. برترینهای کسب و کار جهان بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که محصولات یا خدمات باید مطابق با نیاز و خواسته مردم طراحی و به بازار معرفی شوند، در غیر این‌صورت محکوم به شکستند. جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون: “ما در آمازون محصولاتی داشتیم که در مورد آنها به شدت هیجان‌زده بودیم اما بازار به آنها هیچ علاقه‌ای نشان نداد. تنها علاقه مردم باعث شد که این محصولات مورد پذیرش قرار نگیرند.”

 چه تجربه شکست در یک کسب و کار نوپا را داشته باشید و چه در فکر راه‌اندازی استارت‌آپ خود باشید، شاید برایتان جالب باشد نا بیشتر از دلایل عدم موفقیت استارت‌آپ‌ها بدانید. عواملی که کمک می‌کند شکست نخورید یا زودتر و بهتر شکست بخورید.

 مهدی زیودار، بنیان‌گذار دو استارت‌آپ و از موسسان صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شریف و انجمن VC ایران، در دوره اول کیمیاکالج، از قصه یکی از هزاران استارت‌آپ ایرانی گفت. وی که معتقد است بخشی از شکستهای استارت‌آپها به دلیل عدم ارزیابی دقیق ایده است، در ادامه به شاخصهای ارزیابی پرداخت و به صورت یکجا به ۱۱ شاخص اثرگذار در ارزیابی ایده اشاره داشته است.

ایده، ارزش پیشنهادی، اندازه بازار، مقیاس‌پذیری، تکرارپذیری، لجستیک، پیچیدگی، ریسک، رقبا و مزیت رقابتی، دسترسی به مشتریان، محدودیتها و شناخت از خود مواردی بود که زیودار به آنها اشاره کرد. زیودار همچنین به دانشجویان توصیه کرد که با استفاده از روش امتیازی، ایده‌های خود را قبل از شروع کسب‌و کار ارزیابی و مقایسه کنند. در ویدئوی زیر می‌توانید در مورد این مبحث بیشتر یاد بگیرید.

نکته: طبق گفته جناب زیودار مثال ها و مواردی که در خلال صحبتها آورده شده صرفا برای درک صحیح از موضوع بوده و به معنای تایید یا رد نیست.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *