مروری بر مرکز جمع‌سپاری مالی کیک‌استارتر

معرفی
کیک‌استارتر یک وب‌سایت آمریکایی می‌باشد که باهدف جمع‌آوری کمک‌های مالی از طرف علاقه‌مندان برای اجرایی و عملیاتی کردن یک ایده موفق به وجود آمده است.

بسیار پیش می‌آید که فرد و یا گروهی از افراد راه و روشی برای تولید یک محصول، نوآوری، سرویس، خدمات و یا حتی تولید یک فیلم، غذا و یا هر چیز دیگری پیدا می‌کنند، اما به علت مشکلات مالی امکان اجرا و در نهایت پیاده‌سازی آن ایده از بین می‌رود. ایده‌ای که شاید بتواند نقش بسیار مؤثری در آینده و پیشرفت زندگی مردم ایفا کند. کیک‌استارتر باهدف جلوگیری از این اتفاق و واقعیت بخشیدن به این ایده‌ها از سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را شروع کرده و موفق شده است تابه‌حال بیش از ۳ میلیارد دلار برای کمک به بیش از ۳۹۰هزار پروژه خلاقانه جمع‌آوری کند.

سرمایه‌گذاران و اسپانسرها هم همواره توانایی پیدا کردن تمامی استعدادها و پتانسیل‌ها را دارا نمی‌باشند. این خلأ توسط کیک‌استارتر به‌خوبی و با تلفیق دنیای فنّاوری با خلاقیت‌ها و توانایی‌های مختلف انسان‌ها در سراسر دنیا پرشده است. برای مثال شما طراح مد و لباس هستید، می‌توانید با عضویت در کیک‌استارتر و معرفی بخشی از طرح‌های خود، اسپانسر و سرمایه‌گذار موردنیاز در این زمینه را پیداکرده و کسب‌وکار خود راه‌اندازی نمایید و گسترش دهید.

شاید اگر کیک‌استارتر وجود نداشت، هرگز نمی‌توانستیم بعد از گذشت سال‌ها ادامه شماره اول Wasteland را ببینیم، بازی که در کیک‌استارتر معرفی شد و توانست با جمع‌آوری کمک حامیان به یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی سال ۲۰۱۴ بدل شود.

یکی از برتری‌های اساسی کیک‌استارتر نسبت به وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های مشابه این است که کیک‌استارتر هیچ ادعایی نسبت به‌حق مالکیت ایده‌های پیاده شده ندارد. حوزه‌های فعالیتی و دریافت پروژه، شامل: هنر، داستان‌های مصور، کلیه ساخته‌های دست انسان، رقص، طراحی، مُد و لباس، فیلم و ویدیو، غذا، بازی‌های رایانه‌ای، مجلات، موسیقی، عکاسی، انتشار، فنّاوری و تئاتر می‌باشد.



 ساختار تشکیلاتی

کیک‌استارتر یک شرکت مستقل تحت نظارت مؤسس و ۱۱۸ نفر دیگر در یک کارخانه قدیمی تولید مداد در شهر نیویورک کار می‌کند. این شرکت بیشتر وقت خود را صرف طراحی و ساخت سایت، برقراری ارتباط بین مردم سراسر جهان در پروژه‌های خلاقانه، الهام‌بخش و سرگرم‌کننده می‌کنند. توسعه‌دهندگان، طراحان، متخصصین پشتیبانی، نویسندگان، نوازندگان، نقاشان، شاعران، بازیگران، سازندگان ربات و… در زمره مخاطبان کیک‌استارتر هستند.

 

خدمات قابل‌ارائه

شرایط پذیرش طرح در سایت کیک‌استارتر به این صورت است که فقط در حوزه‌هایی که بیان شد پروژه دریافت می‌کند. علاوه بر این موارد زیر نیز باید رعایت شود. 

خلق ارزش مشترک: هر پروژه، باید برنامه‌ای برای تولید چیزی داشته باشد که بتوان آن را با دنیا به اشتراک گذاشت. طراح باید بتواند بگوید: «طرح تمام شد. این آن چیزی است که ساخته‌ایم. از آن لذت ببرید!»

صداقت و شفافیت در عرضه و ارائه: جامعه کیک‌استارتر بر اساس شفافیت و صداقت و اعتماد متقابل بناشده است. پروژه‌ها نباید گمراه‌کننده بوده یا واقعیت‌ها را تغییر دهند. وقتی پروژه‌ای به تولید و یا توزیع محصولی ختم می‌شود، پروژه‌ها باید یک نمونه اولیه‌ای از چیزی که قرار است ساخته‌شود، داشته باشند تا مردم بفهمند که چه چیزی قرار است ساخته شود.

غیرانتفاعی بودن، بدون ‌انگیزه‌های‌ مالی و محدودیت در عرضه: کیک‌استارتر از پروژه‌های خیریه حمایت نمی‌کند. پروژه‌ها نمی‌توانند انگیزاننده‌های مالی مانند سهام یا بازپرداخت وام به مردم پیشنهاد دهند. اشیاء ممنوعه در کیک‌استارتر عبارت‌اند از هر محصول یا خدمتی مثل کوپن‌ها، قمار، غذاها و نوشیدنی‌ها، که خشونت را ترویج کنند، موجودات زنده تغییریافته از بعد ژنتیکی، جمع‌آوری سرمایه به‌صورت سیاسی، محتوای مستهجن، تولید محصولاتی که موجودند، بارفروش محصولات، مواد مخدر و اسلحه. 

 

ساختار سایت برای حمایت از برنامه‌ها: افراد به‌صورت اینترنتی می‌توانند پرداخت داشته و از طرح‌ها حمایت کنند. درباره هر پروژه، اطلاعات کافی از قرار زیر داده می‌شود: 

– یک فیلم یا عکس توصیفی از محصول در صفحه مخصوص آن پروژه؛

– مکان انجام پروژه؛

– نام حوزه خاصی که آن پروژه در آن دسته قرار می‌گیرد؛

– تعداد حامیان پروژه، مجموع میزان سرمایه جمع‌آوری‌شده تاکنون، هدف مالی صاحب طرح، زمان عرضه محصول؛

– امکان حمایت از پروژه (که در این قسمت فرد باید یک حساب کاربری دراپ‌باکس ساخته باشد)؛

– گزینه امکان یادآوری پروژه به افراد (وقتی‌که پروژه برای فرد جذاب است اما نه آن‌قدر که بلافاصله بخواهد از آن حمایت نماید یا باید بیشتر فکر کند)؛

– نام صاحب طرح، طرح‌های دیگری که وی در این سایت راه‌اندازی کرده و سایر اطلاعات عمومی وی؛

– فضایی نوشتاری درباره پروژه، جزئیات محصول نهایی؛

– جدول انواع حمایت‌ها و میزان پاداشی که به ازای آن حمایت صورت می‌گیرد؛

– اطلاعاتی درباره اینکه وقتی سرمایه به مقادیر مشخصی رسید صاحبان طرح چه برنامه و اهدافی برای پروژه در نظر دارند؛

– ریسک‌ها و دشواری‌های اجرای طرح؛

– مکانی برای پاسخ سؤالاتی که مکرراً پرسیده شده‌اند.

ساختار سایت برای تأمین مالی طرح در کیک‌استارتر

کیک‌استارتر برای صاحبان ایده محیطی فراهم کرده که به آن‌ها امکان به نمایش گذاشتن طرح خود را می‌دهد. هر طراح باید موارد زیر را مشخص کند:

– نام پروژه، تصویری از پروژه، توصیفی ۱۳۵ کاراکتری از پروژه برای تبلیغ در توییتر؛

– حوزه فعالیت و زیرشاخه آن، مکان پروژه؛

–  مدت‌زمان تأمین مالی، که توصیه کیک‌استارتر حداکثر ۱ ماه است؛

– میزان سرمایه هدف؛

– معرفی حساب کاربری سایر اعضا و همکاران پروژه؛

– تعیین عنوان جایزه، مبلغی که باید برای این جایزه اهدا شود، توصیف جایزه، پیش‌بینی از زمان ارسال، سایر جزئیات ارسال؛

–  توضیح درباره خود فرد، پروفایل وی، مکان، وب‌سایت، حساب کاربری وی در Google Analytics، و سایر  اطلاعات مربوطه.

 

روش کار کیک‌استارتر و جذب حمایت

روش کار کیک‌استارتر و جذب حمایت برای پروژه‌ها همانند سایر سایت‌های جمع‌سپاری و حمایت‌های داوطلبانه گروهی‌ است. پس از ثبت‌نام در کیک‌استارتر یک کمپین برای پروژه خود ایجاد کرده، آن را دریکی از ۱۵ گروه موجود در سایت ثبت کنید، در کمپین ایجادشده در مورد مسئله‌ای که قرار است حل کنید و مقدار نیاز مالی خود به مخاطبان اطلاعات دهید.

یکی از بهترین روش‌های ایجاد کمپین دریافت حمایت در این سایت یا سایت‌های مشابه، ساخت یک ویدئو از پروژه‌ای است که تصمیم به اجرای آن دارید. اکثر پروژه‌های به اشتراک گذاشته‌شده در کیک‌استارتر با موضوعات هنر و فناوری اطلاعات است، مانند طراحی‌‌معماری، بازی‌سازی، فیلم، موزیک، پویانمایی و غیره.

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره شد کیک‌استارتر یکی از پیشگامان جذب حمایت مالی برای ساخت بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزاری است. تاکنون بیش از یک‌صد بازی موفق با حمایت کیک‌استارتر ساخته‌شده است. مثل Torment، Do Move Say وAmplitude HD  است. سیاست کیک‌استارتر در قبال تأمین منابع مالی در حال حاضر تأمین کل پول یا هیچ است، به نقل از خود سایت اگرچه این روش شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما آمار بیش از ۳۰ درصدی موفقیت تأمین منابع مالی توسط این سایت بسیار قابل‌توجه است. رویکرد کیک‌استارتر در مورد پروژه‌هایی که در زمان مقررشده به حدنصاب لازم مالی نمی‌رسند عودت پول به پرداخت‌کنندگان یا هدایت آن به سمت سایر پروژه‌هاست.


ترجمه و نگارش: سید احمد شریفی

تلخیص و تدوین: سید ایمان میری کرهرودی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *