در کارخانه برلین (Factory Berlin) چه می‌گذرد؟

  • معرفی

کارخانه برلین یک جامعه بین‌المللی برای نوآوری و ایجادکنندگان تغییر است تا با خلاقیت و اشتراک‌گذاری تجربه‌هایشان به یکدیگر کمک کنند. این کارخانه با الهام از کارخانه مشهور اندی وارهول[۱] در نیویورک ساخته شده است. کارخانه برلین مدعی است درخشان‌ترین ذهن‌ها از تکنولوژی، سیاست، هنر و علوم را در یک اکوسیستم پویا و مشارکتی به یکدیگر متصل می‌کند. آن‌ها سعی می‌کنند به شرکت‌های نوپا کمک کنند که با اتکابر نوآوری به رهبران فردا تبدیل شوند.

این کارخانه در دو نقطه از تاریخی‌ترین نقاط برلین میته و گورلیزتر پارک [۲]قرار دارد و دارای محیطی الهام‌بخش برای تسهیل و هموار کردن راه آینده می‌باشد. این مکان به طور منظم رویدادهای اکوسیستم برلین در راستای دور هم آوردن و تشویق به اینکه استارتاپ ها، تجربیات، تخصص‌ها و ایده‌هایشان را با هم به اشتراک بگذارند، میزبانی می‌کند.

کارخانه برلین توسط دیگر گروه‌های موجود در اکوسیستم برلین، “محلی آمیخته از افرادی باشخصیت‌ها، مهارت‌ها و منابع مختلف” توصیف می‌شود که فضای جذاب و متنوع پایتخت آلمان را نشان می‌دهد.

شرکت‌های استارتاپی مشهور، شامل زندسک[۳]، اوبر[۴]، توییتر، سانکلود[۵] و سیکس‌واندرکیندر[۶] و همین‌طور شرکت‌های باسابقه نظیر زیمنس، آئودی ودویچه بانک [۷]در این مکان دفتر دارند. این مرکز به عنوان محیط رشد کسب‌وکار، کارآفرینان و استارتاپ‌ها را به فضای کاری، شبکه‌سازی، خدمات مشاوره‌ای (قانونی، طرح کسب‌وکار، مالی و…) مسلح می‌کند.

در فوریه ۲۰۱۵ کارخانه برلین میزبان اولین دوره از استارتاپ یوروپ سامیت[۸] بود. در سال ۲۰۱۲ گوگل با برنامه “گوگل برای کارآفرینان”[۱۲] متعهد شد طی ۳ سال به کارخانه یک میلیون یورو پرداخت کند.

کارخانه برلین در سال ۲۰۱۴ یک اینفوگرافی از عملکرد خود در سال ۲۰۱۴ ارائه کرد که برخی از نکات مهم آن این است که استارتاپ‌های موجود در کارخانه ۸۳ میلیون یورو جذب سرمایه کرده‌اند، ۵۰۵ مقاله در مورد کارخانه در ۱۲ کشور دنیا به چاپ رسیده است، ۱۰۲ رویداد در محوطه کارخانه برگزار شده است و همچنین از ۳۳ ملیت در کارخانه حضور دارند.


  • خدمات کارخانه برلین

خدمات کارخانه برلین شامل موارد ذیل می باشد:

مزایا و خدمات عضویت در کارخانه:

با کمک پلتفرم دیجیتال و تیم مدیریت ما، نفرات به سایر اعضای شبکه بر اساس نیاز و علاقه‌شان متصل می‌گردند. این موارد عبارتند از:

=معرفی به سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاران خطرپذیر؛

=ملاقات هم بنیان‌گذاران بالقوه؛

=یافتن اعضای بالقوه تیم مانند توسعه‌دهندگان ، طراحان یا بازایاب ها؛

=دسترسی به تعداد زیادی فریلنسر و فراهم آورندگان خدمات مالیاتی، حقوقی، بازاریابی، توسعه دهندگان نرم‌افزار، برای برون‌سپاری فعالیت‌ها؛

=دریافت بازخورد و خدمات منتورشیپ از منتور ها و صاحبان صنایع؛

=اتصال به شریکان یا موکلان بالقوه؛

= اعضا به تعداد زیادی کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌هایی که توسط افراد ماهر در آن زمینه ارائه می‌شوند دسترسی دارند؛

= اعضا ضمن شرکت در رویدادهای انحصاری ما، می‌توانند حق تقدم در ثبت‌نام و دسترسی به رویدادهای مشهور ما از جمله Fireside Chats, Meet & Pitch sessions and Coffee Talks را داشته باشند.

= اعضا می‌توانند دسترسی به تخفیف‌ها از شریکان تجاری کارخانه داشته باشند.

 

نحوه عضویت در کارخانه

بومی‌ها: عضویت کامل

برای این پیشنهاد باید ماهی ۱۱۹ یورو پرداخت شود. منظور از بومی، استارتاپ‌هایی هستند که به‌طور ذاتی در آنجا ساکن هستند و از همه امکانات برخوردار خواهند بود. عضویت کامل شامل دسترسی نامحدود به شبکه، ابزارهای دیجیتال، امکانات و رویدادها می‌باشد.

NOMADS: اعضای انعطاف‌پذیر

شامل مواردی است که در عمل در کارخانه ساکن نیستند و کارخانه به این دلیل از آن‌ها حمایت می‌کند که یکی از راه‌های اتصال جامعه موجود در کارخانه با جهان بیرون هستند. هزینه این عضویت ۵۰ یورو در ماه است. این عضویت شامل دسترسی نامحدود به شبکه، ابزارهای دیجیتال، امکانات و چهار رویداد در ماه است و به‌طورکلی ۴۸ رویداد در سال.

دانشجویان: عضویت کامل

دانشجویان کارخانه مانند همه دانشجویان جهان که مشتاق دستیابی به دانش هستند، می‌باشند. بنابراین کارخانه آن‌ها را هدایت می‌کند تا ایجادکننده تغییرات باشند. هزینه این عضویت ۳۰ یورو در ماه است.

این عضویت شامل دسترسی نامحدود به شبکه، ابزارهای دیجیتال، امکانات و همه رویدادها می‌باشد. این شرایط عضویت برای همه دانشجویان و دانش‌آموزان در هر مقطعی از تحصیلات باشند، صادق است.

تفاوت های Factory Berlin با فضای کار اشتراکی:

۱-فقط کسانی می توانند از امکانات آن استفاده کنند که عضو کارخانه باشند و پذیرش شده باشند. برای پذیرش هر فرد و یا حتی تیم‌ها مصاحبه فردبه‌فرد صورت می‌گیرد و در صورت قبولی می‌توانند عضوی از کارخانه باشند.

۲-یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارخانه، شبکه همکاران و شرکا و همچنین شبکه ارتباطات آن می‌باشد که امکان انتقال تجربه برای تیم های حاضر در کارخانه و مشورت‌گیری و یادگیری را برای تیم‌های حاضر در کارخانه را فراهم می‌آورد. همچنین برخی شرکت‌های بزرگ با ایجاد شعبه‌ای در کارخانه، بخش‌هایی از وظایف مرکز نوآوری خود را به کارخانه می‌آورند و بدین‌ترتیب هم پویایی و نوآوری خود را حفظ می‌کنند و هم با انتقال تجربه به تیم‌های حاضر در کارخانه، موجبات پیشرفت آنها را فراهم می‌آورد. در کل شاید بتوان هم‌افزایی ایجادشده و گرد‌همایی همه عناصر ارزش آفرینی و کارآفرینی را برترین ویژگی کارخانه معرفی کرد.

۳- کارخانه برخی حوزه‌ها از جمله هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به عنوان زمینه‌های موردعلاقه معرفی می‌کنند و این امر در عضوگیری‌ موثر است.

۴- کارخانه دارای یک مدل شتابدهی جدید به نام شتابدهی ارگانیک است و با مدل‌های شتاب‌دهنده و انکوباتور سنتی متفاوت است، زیرا هیچ برنامه ساختاربندی شده‌ای وجود ندارد و سهامی از استارتاپ‌ها گرفته نشده یا پولی سرمایه‌گذاری نمی‌شود.


نگارش و گردآوری: محمد صادق رمضانی، گلنار عبدالوند، محسن شهبازی

تدوین و تلخیص: سید ایمان میری


[۱] Andy Warhol

[۲] Mitte and Görlitzer Park

[۳] Zendesk

[۴]Uber

[۵] SoundCloud

[۶] ۶Wunderkinder

[۷] Deutsche Bank

[۸] Startup Europe Summit

[۹]Techcrunch

[۱۰] JMES

[۱۱] S&P Real Estate

[۱۲] Google for Enturpruner

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *