مدیریت زمان، ضامن آرامش و موفقیت شما(قسمت دوم)

همه‌ی ما در روز ۲۴ ساعت زمان در اختیار داریم اما چرا چنین به نظر می‌رسد که برخی از افراد زمان بیشتری دارند؟ پاسخ این سؤال این است که آنان می‌دانند که چگونه زمان خود را به درستی مدیریت کنند. ما در ادامه‌ی مطلب قبلی به سایر نکاتی اشاره خواهیم کرد که با رعایت آن‌ها می‌توانید در مدیریت زمان، فوق‌العاده قدرتمند عمل نمایید و از این طریق به آرامش و موفقیت دست یابید.

  • عواملی که تمرکز شما را از بین می‌برد، کنار بگذارید.

از نیمه‌ تمام گذاشتن کارهایتان بپرهیزید چرا که اگر تعداد کارهای نیمه‌ تمامتان زیاد شود، آرامش از شما سلب خواهد شد و نتیجه‎ی دلخواه شما حاصل نمی‌گردد. بدین ترتیب بکوشید که هر آنچه باعث حواس پرتی شما می‌شود را به طور کامل حذف کنید و کاری را نیمه‌ تمام رها نکنید.

  • بین کارها، برای خودتان زمان استراحت در نظر بگیرید.

هرگز بلافاصله پس از اتمام یک کار مهم، کار بعدی را آغاز نکنید و حتماً زمانی را برای استراحت و آرامش ذهنتان در نظر بگیرید. تحقیقات نشان داده است که ذهن انسان نمی‌تواند بیش از ۹۰ دقیقه بر روی یک موضوع تمرکز کند. بنابراین، زمانی بین ۲۰ تا ۲۵ را بین کارهای مهمتان برای استراحت لحاظ کنید و برای کارهای ساده‌تر نیز زمانی کوتاه‌تر را برای تجدید قوای ذهنی‌تان در نظر بگیرید.

  • کمال‌گرایی و بی‌نقص بودن را کنار بگذارید.

هنگامی که شما کمال‌گرا هستید، معمولاً یا کاری را آغاز نمی‌کنید یا اگر آغاز کنید تا زمانی که آن کار را به بهترین نحو به اتمام نرسانید؛ کار دیگری انجام نخواهید داد. این بدین معنی است که زمان زیادی را برای انجام کارها صرف خواهید کرد و کارهای دیگر شما ناتمام باقی خواهند ماند. بنابراین، همین حالا کمال‌گرا بودن را متوقف نمایید.

  • “نه” گفتن را تمرین نمایید.

درست است که شما نمی‌خواهید کسی را ناراحت کنید و قصد دارید دیگران از شما راضی باشند، اما جلب رضایت کامل دیگران باعث نارضایتی خودتان خواهد شد و باعث می‌شود شما برای انجام کارهایی که برایشان برنامه‌ریزی کرده بودید تحت فشار قرار بگیرید و در نهایت کیفیت مورد نظرتان نیز حاصل نشود. بنابراین، “نه” گفتن محترمانه را تمرین کنید و به برنامه‌ی خود متعهد باشید.

  • زمان‌های انتظار خود را از دست ندهید.

تمام زمان‌هایی که شما در انتظار کسی، چیزی یا کاری به سر می‌برید را می‌توانید در جای بهتری خرج کنید. بنابراین، سعی کنید چنین زمان‌هایی را مغتنم شمارید و کارهایی که می‌توانید (همچون مطالعه کتاب، پاسخگویی به پیام‌ها، گوش دادن به یک پادکست و…) انجام دهید.

  • کارهای مشابه را با هم یا پشت سر هم انجام دهید.

کارهایی نظیر، پاسخگویی به ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی را در طول روز انجام ندهید، بلکه سعی کنید که زمان خاصی را به آن‌ها اختصاص دهید. دلیل این امر این است که وظایف و کارهای مختلف، به انواع مختلفی از تفکر نیاز دارد و با انجام وظایف مشابه همزمان باهم، دیگر نیاز نیست دنده‌ی تفکرتان را دائماً تغییر دهید و اینگونه در زمانتان نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.forbes.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *