مروری بر تامین سرمایه جمعی یا crowdfunding

تامین سرمایه جمعی روشی برای دریافت پول برای پروژه های مالی و کسب و کار است. که سرمایه پذیران را قادر می سازد تا از طریق یک پلتفرم آنلاین، سرمایه خود را از جمع کثیری از مردم تامین کنند.

تامین مالی جمعی روشی برای جمع آوری پول برای پروژه های مالی و کسب وکار است. این روش سرمایه پذیران را قادر می سازد تا مقداری پول را از گروه نسبتا بزرگی از مردم  و از طریق یک پلتفرم آنلاین گردآوری کنند.

تامین مالی جمعی یکی از روشهای متداول جایگزین، برای تامین مالی استارتاپ ها و کسب وکارهای در حال رشد است. این یک روش خلاقانه برای تامین منابع مالی برای پروژه های جدید، کسب وکار و یا  ایده ها است.

همچنین می تواند راهی برای پرورش یک شبکه، اطراف بازار شما باشد. با استفاده از قدرت ارتباطات آنلاین، شما می توانید بینش مناسبی از بازار داشته باشید و مشتریان جدیدی را پیدا کنید. این نوشته می تواند به کارآفرینان، بازرگانان و شرکت ها و به خصوص شرکت های کوچک ومتوسط کمک شایانی دهد.

تامین مالی جمعی چگونه کار می کند؟

پلتفرم های تامین مالی جمعی، وب سایت هایی هستند که تعامل بین سرمایه پذیران و توده سرمایه گذاران را آسان سازی می کنند. سرمایه پذیران معمولا وقتی موفق به جذب سرمایه می شوند که یک کمپین سرمایه گذاری موفق را پشت سر بگذارند. در مقابل از پلتفرم های تامین مالی جمعی انتظار می رود تا محیطی امن با دسترسی آسان، را بدین منظور محیا کنند. اکثر پلتفرم ها، اغلب تمام مدل های سرمایه گذاری جمعی و گاهی هیچ کدام از مدل ها را ارائه می دهند. این بدین معناست که اگر به اهداف خود برسید، می توانید پول بگیرید. در غیر این صورت هرکس پول خود را بر می‌دارد، بدون هیچ گونه ضرر مالی و یا احساسات سخت وشکست بعد از آن.

روش های تامین مالی جمعی انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد. در این نوشته سعی شده تا یک راهنمایی بدون جهت گیری، برای بهتر آموختن سه مورد از متداول ترین روش های تامین مالی جمعی، برای سودده کردن استارتاپ ها و شرکت های کوچک و متوسط ارائه شود: وام دهی هم گرا، سرمایه گذاری در ازای پاداش و سرمایه گذاری در ازای سهام.

انواع اصلی تامین مالی جمعی

وام دهی هم گرا(p2p)

در این روش پرداخت به صورت وام به سرمایه پذیر ارائه می شود. به صورت دقیق تر، توده مردم با عنایت به بازپرداخت پول همراه با مقداری سود، سرمایه ای را در اختیار شرکت قرار می دهند. این روش بسیار شبیه به روش های قدیمی تر وام گیری از بانک ها است با این تفاوت که وام دهنده توده از سرمایه گذاران هستند.

سرمایه گذاری در ازای سهام

فروش مقداری از سهام کسب وکار به تعدادی از سرمایه گذاران در مقابل سرمایه گذاری. ایده این روش بسیار شبیه به خرید و فروش سهام در بازار بورس و یا سرمایه گذاری خطرپذیر است.

سرمایه گذاری در ازای پاداش

اشخاص در پروژه ها و کسب وکارها با انتظار پاداش سرمایه گذاری می کنند. این پاداش می تواند یک جایزه غیر مالی مثل کالا یا خدمات در مرحله بعد در ازای مشارکت آن ها باشد.

کمک مالی

اشخاص مقدار پول کمی به یک موسسه خیریه خاص، برای رسیدن به یک هدف والا کمک می کنند. که الزاما در مقابل آن هیچ نفع مادی و مالی نخواهند برد.

تقسیم سود/تقسیم درآمد

در این روش، کسب وکار می تواند سود یا درآمد خود در آینده را با توده ای از مردم که در حال حاضر سرمایه گذاری می کنند، تقسیم کند.

اوراق قرضه

اشخاص می توانند بر روی اوراق قرضه ای که توسط یک شرکت ارائه شده است، سرمایه گذاری کنند.

مدل های ترکیبی

در این روش، مدل های مختلف را با هم ترکیب کرده و پیشنهاداتی را ارائه می دهند.

تامین مالی جمعی چیزی بیش از پول

تامین مالی جمعی می تواند، عایداتی بیش از سود مالی داشته باشد. به شما دسترسی به تعداد زیادی از مردم که به پروژه یا کسب وکار شما علاقه دارند را می دهد که علاوه بر آن بینش مناسب نسبت به بازار، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

عایدات غیر مالی تامین مالی جمعی

اثبات مفهوم و اعتبارسنجی: شما با تامین مالی جمعی می توانید یک نظرسنجی واقعی انجام دهید، می توانید ببینید که دیگران در پروژه یا تفکر شما با پول یا عقیده شان مشارکت می کنند یا نه. اگر آن ها خواستند که مشارکت کنند، این خود بزرگترین اعتبارسنجی برای شما و تصدیق بازار فروش شما است.

کمک به سایر امور مالی: یک کمپین موفقیت آمیز نه تنها، نظریه شما را تصدیق می کند بلکه بازار محصول یا خدمت شمارا پررنگ می کند و می گوید که مردم به آن باور دارند. این موضوع زمانی برای شما سودمند می شود که به دنبال جذب سرمایه از روش های دیگر مثل بانک، سرمایه گذاری خطرپذیر و سرمایه گذار نیک اندیش (فرشته) هستید. از این طریق شما کم ریسک تر به نظرمی رسید و می توانید امتیازات و شرایط بهتری داشته باشید.

دسترسی به مردم: شما می توانید دسترسی به جمعیتی عظیم از مخاطبان داشته باشید که ممکن است برخی از آن ها تخصص ارزشمند و یا بینشی مفید داشته باشند. تامین مالی جمعی این امکان را به شما می دهد تا تعامل سازنده با آن ها داشته باشید و راه جدیدی برای دریافت بازخورد از مخاطبان (البته بدون هزینه) داشته باشید.

ابزار قدرتمند بازاریابی: تامین مالی جمعی می تواند یک راه موثر برای ارائه یک محصول یا شرکت جدید، به طور مستقیم به مردمی که ممکن است مشتری شما شوند، باشد. شما می توانید قبل از عرضه محصول یا خدمت به بازار، علایق مشتری خود را بسازید.

با این حال، شما باید آگاه باشید که تامین مالی جمعی، یک ابزار جادویی نیست. درست مثل هر گونه سرمایه دیگر در کسب وکار، نیاز به تلاش متمرکز و سخت کوشی دارد.

نوشته آقای سیداحمد شریفی (از دانشجویان ترم اول کیمیاکالج)

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *