هوشمندی، توانایی سازگاری با تغییر است…

امروزه، فضای کسب‌وکارها بسیار متفاوت‌تر از گذشته است و سرعت تغییرات نسبت به گذشته فزونی یافته است. در راستای افزایش سرعت تغییرات فناوری، ترویج و اشاعه‌ی فرهنگی که در فضای کسب‌وکار پذیرای تغییرات باشد و کارکنان را به سمت سازگاری و انطباق با تغییرات سوق دهد بسیار حائز اهمیت است. در واقع، تغییر کردن بخش اجتناب ناپذیری از فضاهای کاری امروز است و این سازگاری با تغییرات به یک صنعت خاص محدود نمی‌شود. متأسفانه، بیشتر افراد در مقابل پذیرش و سازگاری با تغییرات از خود مقاومت نشان می‌دهند و این هنرِ سازمان است که با رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های کارمندان آن‌ها را به سمت انعطاف‌پذیری بیشتر و استقبال از تغییرات مثبت هدایت نماید. در این مطلب قصد داریم مواردی را عنوان نماییم که پذیرش تغییرات را در محیط کار ساده‌تر می‌کند و کارکنان را برای سازگاری و انعطاف‌پذیری بیشتر در برابر تغییرات، تشویق می‌نماید. پس با ما در ادامه‌ی مطلب همراه باشید…

رهبران باهوش، کمتر صحبت می‌کنند و بیشتر گوش می‌دهند

در اینجا منظور ما این است که از بازخوردها و تعاملات کارمندان نسبت به مسائل استقبال کنید. زمانیکه شما به نظرات و بازخوردی که کارکنان می‌دهند؛ توجه نشان می‌دهید، در واقع بدین معنا است که برای آنان و نظراتشان ارزش و احترام قائل هستید و نظرات و راحتی آنان برای شما از اولویت بالایی برخوردار است. بیان بازخوردها و نظرات در فضاهای کاری نوین، حاکی از شفافیت بالا در سازمان‌هاست و کارکنان را به سازگاری هر چه بیشتر با تغییرات احتمالی تشویق می‌کند. امروزه در فضاهای کاری و به خصوص در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک، برقراری تعامل با اعضای تیم و جویا شدن ترجیحات آنان باعث تغییر دیدگاه آنان نسبت به فضای کسب‌وکار می‌شود.

واکنش‌های احتمالی را در مقابل تغییرات، پیش‌بینی نمایید.

از آنجایی که هیچ دو انسانی مشابه یکدیگر نیستند؛ بنابراین واکنش آنان نیز در مقابل موضوعی یکسان با یکدیگر متفاوت است. بنابراین، باید بکوشید تا قبل از ایجاد هرگونه تغییری، رفتار اعضای تیم را پیش‌بینی نمایید و در صورت نیاز، آمادگی اولیه را در آنان ایجاد کنید تا راحت‌تر پذیرای تغییرات باشند. صرف نظر از اندازه و قدمت کسب‌وکار شما، کلیه کارکنان شما باید درک کنند که برای بقا در دنیای رقابتی امروز، باید با تغییرات فناوری و دنیای تجارت همراه شوند و این امر جز با همکاری و همراهی صاحبان کسب‌وکار میسر نخواهد شد.

کارکنان و اعضای تیم را با ذکر مثال راهنمایی نمایید.

پذیرش هر نوع تغییری از قبیل تغییرات فناوری یا استراتژی در محیط کار، برای کارکنانی که به راه‌ها و روش‌های قدیمی عادت کرده‌اند؛ امری دشوار و حتی ترسناک است. این وظیفه‌ی مدیران و صاحبان کسب‌وکار است که با ذکر مثال به اعضای تیم خود نشان دهند که این تغییرات و سازگاری با آن‌ها، ساده‌تر از آن چیزی است که آنان فکر می‌کنند. چرا که اگر اعضای تیم ببینند که رهبر آنان خودش از تغییرات واهمه دارد؛ نمی‌توانند برای سازگاری با تغییرات به راحتی از خود سازگاری نشان دهند. در دنیای جدید کسب‌وکارها، در ابتدا مدیران باید باور کنند همیشه راه بهتری برای انجام دادن هر کاری وجود دارد و نباید در دام فرآیندها و فناوری‌های اولیه‌ی خود گرفتار شوند.

در مسیر تغییرات، اشتباهات و شکست‌ها امری اجتناب ناپذیر هستند.

درمسیر تغییرات باید به کارکنان خود یادآور شوید که آن‌ها جزئی از اعضای تیم شما هستند و احساس امنیت و اعتماد را در بین اعضای تیم کاریتان رواج دهید و در جایگاه رهبر یک تیم، بدانید که احساس اعتماد همچون جاده‌ای دو طرفه است و اگر کارکنان این اعتماد دو طرفه را احساس کنند؛ با انعطاف‌پذیری بیشتری به استقبال تغییرات می‌روند. علاوه‌براین، شما می‌توانید با اعطای پاداش به کارکنانتان و تشویق آنان (حتی در صورت عدم موفقیت) آن‌ها را برای پذیرش تغییرات آماده‌تر کنید و هرگونه تردید و ترسی را از آنان دور نمایید.

از آموزش کارکنانتان غافل نشوید.

در رابطه با هر تغییری، کارکنان باید آموزش‌های لازم را ببینند. این آموزش‌ها باید تمامی جنبه‌های تغییر (جنبه‌های روانی) را در بر بگیرد. بنابراین، می‌توان گفت آموزش چگونگی مواجهه با تغییرات و پذیرش آن‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به درستی به کارکنان آموزش داده شود و انعطاف‌پذیری آنان را افزایش دهد.

سخن پایانی!

انعطاف‌پذیری و پذیرش تغییرات؛ توانایی سازگار بودن افکار و رفتار با تغییرات محیط و موقعیت‌هاست. افراد انعطاف‌پذیر، در مواجهه با موقعیت‌های شگفت‌‌آور، قادر هستند تا خود را با آن تغییرات سازگار کنند. افرادی که ظرفیت بالایی در زمینه‌ی انعطاف‌پذیری دارند، به شاخه‌های درخت بید می‌مانند که در برابر طوفان‌های سهمگین که درختان را از جا در می آورند، محکم و استوار برجای می‌مانند و انعطاف‌پذیری شایان توجهی را از خود نشان می‌دهند و می‌توان از آن در تشابه با ارزش‌های اصلی و بنیادین ساختارهایی یاد کرد که فرد یا سازمان را هدایت می‌کند.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: innovationmanagement.se