۱۸ سوال متداول در مصاحبه‌های استخدامی(قسمت اول)

معمولاً در مصاحبه‌ها اثبات خودتان در مورد اینکه برای نقش مورد نظر، فرد مناسبی هستید کار بسیار مهمی است. اگر چه هر مصاحبه‌ای منحصر به فرد است و شما باید رویکردتان را متناسب با آن مصاحبه تغییر دهید؛ اما برخی سؤالات هستند که در تمامی مصاحبه‌ها مشترک هستند. بنابراین، ما در این مطلب، به برخی از متداول‌ترین سؤالات در هر مصاحبه‌ای اشاره خواهیم کرد تا شما بتوانید برای مصاحبه‌های بعدی با آمادگی و آگاهی بیشتری حاضر شوید. به خاطر داشته باشید که شما باید مهارت‌ها و توانایی‌های خودتان را متناسب با نیازهای سازمان موردنظر و نقشی که برایش درخواست داده‌اید؛ برجسته نمایید تا بتوانید فرد مصاحبه‌کننده را متقاعد نمایید که بهترین فرد برای کار یا نقش مورد نظر هستید. آمادگی، مثبت بودن و اثبات خودتان از کلیدهای اصلی موفقیت شما در مصاحبه هستند. بنابراین، با توجه به اهمیت موضوع، در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید…

*در مورد خودتان بگویید.

این سؤال یکی از متداول‌ترین سؤالات است که برای شکستن یخ مخاطب طراحی شده است. پاسخ دقیق و خلاصه‌ی شما می‌تواند به راحتی توجه مخاطب را به شما جلب نماید و شما را از سایر داوطلبینی که شروع به بیان داستان زندگی‌شان می‌کنند؛ متمایز خواهد کرد. شما در پاسخ به این سوال باید خیلی مختصر و مفید بگویید چه کسی هستید و در ادامه به مهارت‌ها، نقاط قوت و مهارت‌های اصلی خود اشاره کنید. در اینجا بسیار اهمیت دارد که متناسب با نقشی که برایش درخواست داده‌اید؛ توانایی‌های مرتبط با آن نقش را برجسته‌تر کنید و به نوعی فرد مصاحبه کننده را مشتاق کسب اطلاعات بیشتر نمایید.

*چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟

مصاحبه‌کننده در تلاش است تا اشتیاق، آمادگی و میزان دانش شما را برای پذیرفتن نقش مورد نظر بسنجد. بنابراین، در پاسخ به این سوال به مواردی اشاره کنید که توجه و علاقه‌ی شما را به سمت شرکت مورد نظر جذب کرده‌اند. در اینجا شما باید به مهارت‌ها و نقاط قوتتان با تأکید بر مطابقت آن‌ها با موقعیت شغلی مورد نظر بیشتر تأکید کنید و خودتان را مناسب نقش نشان دهید.

*درباره‌ی ما (به عنوان یک شرکت) چه می‌دانید؟

مصاحبه کننده به دنبال این است که بداند آیا شما اطلاعات کافی را در مورد کسب‌وکار و تجارت آن‌ها دارید یا خیر؟ آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا شما کاری غیر از مشاهده‌ی وب‌سایت شرکت انجام داده‌اید یا خیر؟ چرا که داشتن اطلاعاتی غیر از آنچه در وب‌سایت وجود دارد، نشان می‌دهد که شما کمی عمیق‌تر از سایرین پیش رفته‌اید و این یک مزیت برای شما به حساب می‌آید.

*نقاط قوت شما چیست؟

سازمان مورد نظر می‌خواهد از نقاط قوت شما مطلع شود تا ببیند شما چگونه نقش خود را ایفا خواهید کرد. به همین دلیل، حتماً چند مورد از نقاط قوت خود را که ارتباط مستقیمی در موفقیت در نقش مورد نظر دارد را انتخاب نمایید و در مورد آن‌ها بیشتر توضیح دهید. نقاط قوت می‌توانند شامل مواردی همچون قدرت یادگیری سریع، انعطاف‌پذیری بالا، علاقه به کار تیمی و تمرکز بالا در کار باشد. علاوه‌براین، امروزه داشتن مهارت‌هایی مثل حل مسئله، تجزیه و تحلیل و تفکر انتقادی بسیار مهم هستند.

 *بزرگ‌ترین نقاط ضعف شما چیست؟

مصاحبه‌کننده با طرح این سوال می‌خواهد میزان خودآگاهی شما را ارزیابی کند. همه‌ی ما دارای نقاط ضعفی هستیم اما بهتر است به جای واژه‌ی “ضعف” بگوییم: ” نقاط قابل بهبود”. شما در پاسخ به این سوال می‌توانید در مورد چالش‌هایی صحبت کنید که در تلاش برای رفع آن‌ها هستید و تمایل خود را برای توسعه فردی و رویارویی با چالش‌ها نشان دهید.

*دستاوردهای شما تا به امروز چه بوده است؟

این سوال نشان می‌دهد که شما تا چه اندازه به دنبال کسب موفقیت و دستاوردهای ارزشمند هستید؟ و با طرح این سوال به این موضوع پی می‌برند که دستاوردهای شما تا چه اندازه در موفقیت شغلی شما نقش خواهند داشت؟ بنابراین، به یک یا دو موفقیت اخیرتان که ارتباط مستقیمی با شغل پیشنهادی دارد؛ اشاره کنید تا از این طریق نشان دهید که چگونه می‌توانید موفقیت‌ها و آموخته‌هایتان را در نقش جدیدتان به کار ببرید.

*دشوارترین مسئله‌ای که تا به حال در محل کار ( یا زندگی) با آن مواجه شده‌اید؛ چیست؟

مصاحبه کننده در تلاش است با طرح این سوال تعریف شما از واژه‌ی “دشوار” را بداند و با رویکرد شما برای حل مسائل آشنا شود. بنابراین، در مورد شرایط سخت کاریتان واضح صحبت کنید و نحوه‌ی برخورد با آن‌ها، اقدامات انجام شده و راه‌حلی که در پیش گرفته‌اید را توضیح دهید.

*در مورد شغل قبلی خود چه چیزهایی را دوست داشتید و چه چیزهایی را دوست نداشتید؟

از طریق این سوال مصاحبه کننده با علایق شما آشنا خواهد شد و بهتر می‌تواند در خصوص تناسب شما و علایقتان با شغل مورد نظر تصمیم‌گیری کند. بنابراین، در پاسخ به این سوال در مورد مواردی صحبت کنید که در محل کار باعث خوشحالی و رضایت شما می‌شود و تجاربی را بیان کنید که باعث یادگیری و ارتقاء شما شده‌اند. همچنین حواستان باشد هنگامی که در مورد چیزهایی که دوست نداشته‌اید صحبت می‌کنید؛ از کارفرمای قبلی خود به هیچ عنوان انتقاد نکنید.

*چرا می‌خواهید از شغل فعلی‌تان خارج شوید؟

این سوال، سوالی ساده است. برای پاسخ به آن می‌توانید به مواردی همچون علاقه‌مندی به چالش‌های جدید، کسب تجارب متفاوت، تغییر محیط و پذیرش مسئولیتی جدید اشاره کنید. در ادامه باید توضیح دهید که چرا فکر می‌کنید که نقش فعلی شما نمی‌تواند این انتظارات شما را برآورده کند. علاوه‌براین، توضیح دهید که چرا تصور می‌کنید که نقش جدید تمام این فرصت‌ها را پیش روی شما قرار می‌دهد؟

* ادامه دارد…

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.michaelpage.com.au 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *