توافقنامه سهامداران – سند کلیدی استارت‌ آپ شما

توافقنامه سهامداران توافقنامه‌ای است که روابط بین سهامداران شرکت را پوشش می‌دهد.  عموماً، روابط بین سهامداران و سهامداران با شرکت توسط اسناد قانونی شرکت تنظیم می‌شود. هرچند زمانیکه تعداد سهامداران یک شرکت، مانند استارت‌ آپها کم باشد، تنظیم این اسناد در قالب توافقنامه توسط سهامداران کاملاً معمول است. دلایلی که سهامداران را به این امر وا می‌دارد عبارتند از:

  • اسناد قانونی شرکت به طور معمول برای بازرسی عمومی در دسترس است، در حالی که توافقنامه سهامداران، به عنوان یک قرارداد قانونی خصوصی، معمولاً بین طرفین محرمانه باقی‌ می‌ماند. توافقنامه‌های قراردادی به طور کلی کم‌هزینه‌اند و به‌دلیل ساختار کمتر رسمیشان اجرا، تجدیدنظر و یا خاتمه دادن به آنها ساده‌تر است.
  • سهامداران ممکن است بخواهند اختلافات را در دادگاه‌های کشوری خارجی (به معنی کشور دیگری غیر از کشوری که در آن شرکت ثبت شده است) حل کنند. در برخی کشورها، قوانین شرکتی اجازه نمی دهد که مقررات حل اختلاف در اسناد قانونی گنجانده شود.
  • سهامداران ممکن است پیش‌بینی کنند که کسب و کارشان نیاز به تغییرات منظم در قرارداد خود دارد و ممکن است بارها و بارها آن را اصلاح کنند.
  • قانون شرکت در کشور مربوطه ممکن است حفاظت کافی را برای سهامداران اقلیت فراهم نکند. سهامداران می‌توانند با استفاده از این توافقنامه از موقعیت خود بهتر محافظت کنند.

عموماً، قراردادها حقوق و تعهدات طرفین را در شرایط معمول و یا هنگام بروز اختلاف تعیین می‌کنند. توافقنامه سهامداران، معمولاً شامل موارد ذیل است:

  • تعیین حقوق مالکیت و رای
  • محدودیت در انتقال سهام
  • حق امتناع و تقدم در خرید سهام شرکت
  • امکان ملزم نمودن سایر سهامداران به فروش سهامشان
  • حق مدیریت و نظارت
کارگاه ” توافقنامه سهامداران (SHA)” در دوره اول کیمیاکالج با تدریس مهدی مسکین برگزار شد.

مهدی مسکین سابقه همکاری با شرکت سرمایه‌گذرای خطرپذیر رهنما را دارد، مدیر محصول استارت آپ بیپ تونز بوده و هم‌اکنون هم‌بنیان‌گذار مامان‌پز است. کارشناسی ارشد بازاریابی خود را از دانشگاه شریف گرفته و دوره کارآفرینی فناوری‌های پیشرفته را در مدرسه کسب‌و کار دانشگاه کالیفرنیا، برکلی گذرانده است.

در این کارگاه، ابتدا به تفاوت بین سرمایه‌گذاری سنتی و خطرپذیر، ابزارهای مالی و حقوقی و مدل‌های جذب سرمایه برای استارت آپها، سیاست‌های اتمام سرمایه‌گذاری و خروج نقدینگی پرداخته شد. در ادامه ، مسکین از حقوق، امتیازات و بندهای حمایتی برای طرفین قرارداد گفت. وی با تشریح ماتریس تصمیم‌گیری و الویت‌بندی بررسی چند نمونه قرارداد، دانشجویان کیمیاکالج را با طراحی بهینه توافقنامه سهامداران، آشنا ساخت.

در ویدئوی آموزشی زیر، مهدی مسکین با حل مثالی از انواع سهام (عادی، ممتاز، مشارکتی و بدون مشارکت) می‌گوید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *