نکاتی برای موفقیت بیشتر در کار تیمی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه برخی از تیم‌ها فعالیتی اثربخش دارند و برخی دیگر تیم‌های ناکارآمدی هستند؟ کار تیمی اثربخش هم ساده است و هم دشوار. سادگی یا دشواری کار تیمی اثربخش بستگی زیادی به فرهنگ سازمانی حمایتی دارد. به همین دلیل است که بسیاری از تیم‌ها برای دستیابی به ارتباط مؤثر، تعاملات سازنده و اجرای کارآمد فعالیت‌هایشان تلاش می‌کنند. در واقع موفقیت تیم‌های کاری در سازمان به عوامل متعددی بستگی دارد که به برخی از این عوامل در زیر اشاره خواهیم کرد.

  • مأموریتی روشن برای اعضای تیم مشخص نمایید.

اعضای تیم اهداف را درک می‌کنند و برای دستیابی به این اهداف در تلاش هستند. اهداف روشن و توافق اعضای تیم بر روی این اهداف و مأموریت‌ها تأثیر به سزایی بر کار تیمی مؤثر دارد. اعضای تیم باید یک مأموریت کلی داشته باشند و سازمان باید انتظاراتی واضح برای اعضا تعیین نماید تا آن‌ها عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

  • محیط تیم، ریسک‌پذیری‌های‌ معقول را تشویق می‌کند.

کار تیمی محیطی را ایجاد می‌کند که در آن افراد به راحتی می‌توانند به برقراری ارتباط با یکدیگر بپردازند و در موقعیت‌های مختلف پذیرای ریسک‌های معقول باشند. برای اینکه کار تیمی نتیجه‌ی بهتری داشته باشد اعضای تیم باید به یکدیگر اعتماد کنند و هیچ‌یک از اعضا نباید برای مخالفت با عقیده‌ای، مجازات شود. در حقیقت، در فضای تیمی، افراد به ارائه‌ی نظرات مختلف و متنوع تشویق می‌شوند.

  • کار تیمی، ارتباطات همراه با احترام را می‌طلبد.

در یک تیم موفق، ارتباط بین اعضا باز، صادقانه و محترمانه است. هر یک از اعضا توسط اعضای دیگر شنیده می‌شوند و به روحیه‌ی پرسشگری احترام گذاشته می‌شود. اعضای تیم به راحتی سؤالات خود را مطرح می‌کنند و با تمرکز زیادی به راهنمایی هم تیمی‌هایشان گوش فرا می‌دهند.

  • یک تیم موفق، احساس تعهد را در بین اعضای خود رواج می‌دهند.

هر چه اعضای تیم تعهد بیشتری نسبت به تصمیمات و اقدامات تیمی داشته باشند، دستیابی به اهداف آسان‌تر می‌گردد. تعهد اعضای تیم باید تمامی جوانب را در برگیرد. این جوانب احترام به تفاوت‌ها را نیز در بر می‌گیرد و احترام به اینکه هر یک اعضای تیم توانایی‌های منحصر به فردی دارند و دارای دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی هستند؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تیم کاری اثربخش است.

  • تیم‌های اثربخش، برای خلاقیت و نوآوری احترام زیادی قائل هستند.

اعضای تیم همواره باید بکوشند تا با نگرشی متفاوت مشکلات را حل نمایند و روندهای موجود را بهبود بخشند. برای بهتر عمل کردن و موفقیت هرچه بیشتر، اعضای تیم باید بیاموزند که خارج از چارچوب‌ها فکر و عمل نمایند و همواره خود را متعهد به ادامه و انجام روش‌های قبلی و قدیمی ندانند؛ بلکه اگر روشی بهتر و نوین برای دستیابی به اهداف اصلی وجود دارد، آن را در پیش بگیرند.

  • مشارکت در بهبود مستمر از ویژگی‌های بارز یک تیم موفق است.

یک تیم موفق، قادر است دائماً عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهد و به طور مداوم فرآیندها، شیوه‌ها، تعاملات و روندهای کاری خود را بهبود بخشد. تیم‌های اثربخش به طور مستمر هنجارهای تیم را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند و حتی ممکن است در راستای بهبود عملکرد استراتژی‌هایشان را نیز تغییر دهند و همواره میزان پیشرفت در کارها را پیگیری می‌کنند.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.thebalancecareers.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *