چرا ویروس کرونا یکی از بهترین اتفاقاتی بود که می‌توانست برای کسب‌‎وکارها رخ دهد؟

ویروس کرونا ماه‌هاست که میهمان سراسر جهان شده است و قطعاً تاثیرات آن تنها محدود به چند ماه دیگر نیست و باعث ایجاد تغییرات دائمی در زمینه‌های مختلف خواهد شد. بسیاری از کسب‌وکارها به دلیل شیوع ویروس کرونا، با چالش‌های متعددی مواجه شده‌اند و در تلاش هستند تا با شرایط حاکم سازگار شوند.

این ویروس شرایطی را ایجاد کرد که مشاغل به یکباره با تغییرات ناگهانی مواجه شدند و خیلی سریع باید یاد می‌گرفتند چگونه با این تغییرات همراه و سازگار شوند. بسیاری از کسب‌وکارها، به دورکاری روی آوردند و برخی دیگر با تغییر استراتژی‌های خود به فعالیت ادامه دادند. رویکرد مشاغل در مقابله با ویروس کرونا و نحوه‌ی مواجهه و برخورد آن‌ها با تغییرات، تعیین کننده‌ی میزان موفقیت کسب‌وکارشان در این بحران خواهد بود.

شاید برای شما دور از انتظار باشد اما می‌توانیم به شما بگوییم که آینده روشن است به شرطی که شما از این بحران بیاموزید و تهدیدها را به فرصت تبدیل نمایید…

پس در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید تا به دلایلی اشاره کنیم که نشان می‌دهد، ویروس کرونا را می‌توان همچون یک فرصت برای کسب‌وکارها در نظر گرفت…

*ویروس کرونا، فرصت تأمل و تفکر را به وجود آورد.

معمولاً بحران و سختی، فرصتی برای به دست آوردن بهترین‌هاست. زمانیکه اوضاع خوب پیش می‌رود؛ افراد تمایلی به خروج از روتین‌های زندگی ندارند و کسب‌وکارها از قالب‌ها و الگوهای آشنا برای دستیابی به اهدافشان بهره می‌برند اما زمانی که با بحرانی مواجه می‌شویم چند درس بسیار مهم می‌آموزیم.

این دوران، زمان مناسبی است که نگاهی به فعالیت‌های تجاری خود بیندازیم که بدانیم آیا آنقدر چابک هستند که باید باشند؟ وقت آن رسیده که بررسی کنیم آیا با تکنولوژی همراه بوده‌ایم یا سرعت کسب‌وکار ما از تکنولوژی آهسته‌تر بوده است؟ این بحران فرصت مناسبی است تا شما به اهمیت مشارکت و انگیزه‌ی کارکنانتان بیاندیشید و به اهمیت رهبری و برقراری ارتباط با کارکنان فکر کنید. اگر در چنین شرایطی قابلیت‌های خود را افزایش دهید و سیاست‌ها و رویکردهایتان را متناسب با شرایط تغییر دهید، موفقیت در انتظار شما خواهد بود و با سرعت بیشتری به سطح جدیدی از ارتباطات دست خواهید یافت.

*ویروس کرونا، می‌تواند اعتماد مشتریان را به برند شما جلب کند.

در این روزها که مردم ترسیده‌اند و گیج و ناامید هستند، نیاز به اطمینان و امید به آینده دارند. شما می‌توانید این موضوع را همچون فرصتی دریابید و به مشتریانتان نشان دهید که می‌توانند به شما اعتماد کنند. اگر شما در این دوران قادر باشید که محصولات و خدماتتان را با کیفیت سابق و حتی بالاتر ارائه نمایید؛ برای همیشه در ذهن مشتریان ماندگار خواهید شد. بنابراین، بهترین فرصت است که ارتباط خود را با مشتریانتان حفظ نمایید و راه‌هایی را برای تسهیل شرایط آن‌ها پیش بگیرید.

*ویروس کرونا منجر به کاهش بسیاری از هزینه‌های مشاغل شده است.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها و به خصوص هزینه‌های سربار، از دیگر مواردی است که فرصتی برای مشاغل به حساب می‌آید. با توجه به تغییرات بنیادینی که در کسب‌وکارها دیده می‌شود؛ دیدگاه کارفرمایان نسبت به دورکاری تغییر کرده است. اگر فرهنگ دورکاری در این دوران نهادینه شود، بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند در هزینه‌های سربار خود (آب، برق، گاز، لوازم بهداشتی و…) در کل سال، صرفه‌جویی کنند.

*ویروس کرونا، فرصتی برای کارکنان بود تا انرژی خود را بازیابند.

پس از اتمام دوران قرنطینه و بازگشت کارکنان به محل کار، آنان با انرژی و علاقه‌ی بیشتری به کار خود بازخواهند گشت. محدودیت‌های ارتباطی در این دوران، باعث خواهد شد تا همه‌ی افراد ارزش بیشتری برای برقراری ارتباط با سایرین قائل شوند و ارتباطات تیمی بهبود یابد. این دوران فرصت مناسبی است که به کارکنان خود نشان دهید برای آن‌ها ارزش قائل هستید و به انگیزه و روحیه‌ی آن‌ها توجه ویژه‌ای می‌کنید. این امر می‌تواند دستاوردها و بازدهی بسیار خوبی را برای کسب‌وکارتان به ارمغان بیاورد.

*سخن پایانی!

شاید همه‌گیری ویروس کرونا در حال حاضر باعث ناامیدی و شکست بسیاری از مشاغل شده است اما این روزها نویدبخش آینده‌ای روشن است. در واقع ویروس کرونا این پتانسیل را دارد که فصلی جدید از زندگی را برای ما نمایان کند و کسب‌وکارها را در مسیر موفقیتشان به شکلی متفاوت هدایت کند تا با رویکردی متفاوت و نوین به مسیر آینده بنگرند.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.talk-business.co.uk

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *