۱۸ سوال متداول در مصاحبه‌های استخدامی(قسمت دوم)

معمولاً در مصاحبه‌ها اثبات خودتان در مورد اینکه برای نقش مورد نظر، فرد مناسبی هستید کار بسیار مهمی است. اگر چه هر مصاحبه‌ای منحصر به فرد است و شما باید رویکردتان را متناسب با آن مصاحبه تغییر دهید؛ اما برخی سؤالات هستند که در تمامی مصاحبه‌ها مشترک هستند. بنابراین، ما در این مطلب، به برخی از متداول‌ترین سؤالات در هر مصاحبه‌ای اشاره خواهیم کرد تا شما بتوانید برای مصاحبه‌های بعدی با آمادگی و آگاهی بیشتری حاضر شوید. به خاطر داشته باشید که شما باید مهارت‌ها و توانایی‌های خودتان را متناسب با نیازهای سازمان موردنظر و نقشی که برایش درخواست داده‌اید؛ برجسته نمایید تا بتوانید فرد مصاحبه‌کننده را متقاعد نمایید که بهترین فرد برای کار یا نقش مورد نظر هستید. آمادگی، مثبت بودن و اثبات خودتان از کلیدهای اصلی موفقیت شما در مصاحبه هستند. بنابراین، با توجه به اهمیت موضوع، در ادامه‌ی مطلب قبلی به سایر سوالات متداول در مصاحبه‌ها اشاره خواهیم کرد.

* اهداف شما برای آینده چیست؟

اهداف شما، یکی از ویژگی‌های جذاب شما برای فرد مقابل است. این سوال میزان جاه طلبی و میزان برنامه‌ریزی شغلی شما را نشان می‌دهد. شما در پاسخ به این سوال می‌توانید بگویید که هدف شما رشد، یادگیری، ایجاد ارزش افزوده و کسب مسئولیت‌های جدید در آینده است که از طریق نقشی که متقاضی آن هستید، شکل می‌گیرد.

* اگر در واحدی که کار می‌کنید ، مشکلی رخ دهد. چگونه برای مواجهه با آن عمل می‌کنید؟

با طرح این پرسش مصاحبه کننده می‌خواهد سرعت تفکر و اقدام شما را بسنجد و بررسی کند که آیا واقعاً در زمینه‌ی مورد نظر آگاهی و اطلاعات لازم را دارید یا خیر؟ این سوال می‌تواند سوالی چالش برانگیز باشد و اگر پاسخی برای آن ندارید؛ می‌توانید در رابطه با بحران‌هایی که در نقش قبلی با آن مواجه بوده‌اید توضیح دهید.

*چگونه تحت فشار کار می‌کنید؟

این سوال، مهارت‌های ترکیبی، قدرت حل مسئله و میزان تمرکز شما را می‎سنجد. برای پاسخ به این سوال مثالی از یک شرایط استرس‌زا در موقعیت‌های شغلی قبلی‌تان بزنید و بیان کنید چگونه با آن شرایط مواجه شدید و آن را اداره کردید. به عنوان یک متقاضی شغل باید بدانید که تمام متقاضیان دیگر نیز همچون شما در تلاش هستند که خود را بهترین فرد مورد نظر برای آن شغل نشان دهند. در نتیجه باید ویژگی‌های منحصر به فرد خودتان را برجسته‌تر نشان دهید.

* اگر برای این موقعیت کاری انتخاب نشدید، برای چه موقعیت‌های کاری درخواست می‌دهید؟

بهترین پاسخ به این سوال بیان نقش‌های مشابه در شرکت‌های مشابه است. حتی اگر ایده‌های مختلفی در مورد مشاغل در ذهنتان دارید؛ آن را نشان ندهید. چرا که این پیام را به کارفرما می‌دهید که هنوز در رابطه با آنچه که می‌خواهید مطمئن نیستید.

 * در مورد یک پروژه تیمی موفق که در آن نقش داشته‌اید بگویید؟ نقش شما چه بوده؟ چه عاملی باعث موفقیت آن شد؟

از طریق پاسخ به این سوال، شما مهارت‌های بین فردی و سهم خودتان در فعالیت‌های تیمی را نشان می‌دهید. در اینجا می‌توانید به اهداف پروژ‌ه‌ی مورد نظر، مسئولیت‌های خودتان، اقداماتی که برای کمک به گروه و کسب نتایج موفق، انجام داده‌اید؛ اشاره کنید. شما باید با پاسختان نشان دهید که برای کار تیمی ارزش قائل هستید و ویژگی‌های لازم همچون ارتباط صادقانه، تعهد به هدف مشترک و حل مسئله موثر را دارا هستید.

* پنج سال دیگر خودت را در کجا می‌بینی؟

اگر چه برنامه‌ی شما برای ۵ سال آینده ممکن است مبهم باشد اما مهم است که اهدافی را بگویید که با اهداف شرکت تطابق داشته باشد. برای پاسخ هر چه بهتر به این سوال، باید شرکت مورد نظر را به خوبی بشناسید و بر روی چشم‌انداز و ساختار شرکت تحقیق کنید. سعی کنید پاسخ‌هایی واقع‌بینانه ارائه دهید.

* چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟

در این مرحله شما باید به اوج فروش شخصی خود برسید و از این سوال به عنوان فرصتی برای جمع‌بندی تجارب، مهارت‌ها و اشتیاقتان بهره ببرید. در نتیجه وقت بگذارید و به خوبی توضیح دهید که چرا واجد شرایط استخدام در شرکت مورد نظر هستید.

* دوست دارید در اوقات فراغتتان چه کاری انجام دهید؟

این سوال باعث می‌شود تا مصاحبه‌کننده بفهمد شما تا چه اندازه در شرکت و تیم کاری حضور فعال خواهید داشت. بنابراین، سرگرمی‌هایی اولویت دارد که به رشد حرفه‌ای و شخصی شما کمک می‌کند. این بدین معنا نیست که بگویید فقط در حال پیگیری و خواندن اخبار کسب‌وکار هستید اما در حالت ایده‌آل می‌توانید به مواردی اشاره کنید که روحیه‌ی کنجکاو، جستجوگر و منعطف شما را نشان دهد.

* آیا سوالی در مورد شرکت و شرایط همکاری دارید؟

فراموش نکنید که حضور در مصاحبه‌ی یک شرکت به شما این فرصت را می‌دهد تا دریابید که آیا شغل مورد نظر برای شما مناسب است یا خیر؟ بنابراین سوالاتی را بپرسید که به شفاف‌سازی برخی از مسائل کمک کند. سوالات شما می‌تواند در مورد فرصت‌های آموزش، شاخص‌های کلیدی عملکرد و هر چیز دیگری باشد که به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند.

* سخن پایانی!

در نهایت بهتر است در مصاحبه‌ها هرگز از صداقت خارج نشوید؛ چرا که حتی اگر با ناصداقتی شغل مورد نظ را به دست آورید؛ زمانیکه به فعالیت مشغول شوید، حقیقت وجودی شما آشکار خواهد شد و در بلندمدت دست شما برای کارفرما رو می‌شود. در نتیجه، به دنبال موقعیت‌های شغلی‌ای باشید که با توانایی‌ها، تجارب، مهارت‌ها و شخصیت شما سازگار است. اینگونه در شغل خود روز به روز پیشرفت خواهید کرد…

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.michaelpage.com.au 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *