شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی -بخش دوم

شاخص‌های کلیدی عملکرد یا Key Performance Indicator معیارها یا سنجه‌هایی قابل‌اندازه‌گیری هستند که وضعیت دستیابی به اهداف یا برنامه‌های موردنظر در کسب‌وکارها را نمایش می‌دهند . این شاخص‌ها در هر فعالیتی (حتی غیراقتصادی) کاربرد دارند و اصولاً مقیاسی برای سنجیدن شرایط موجود با اهداف مدنظر هستند. همچنین بخوانید: شاخص های کلیدی عملکرد-KPI چیست؟

در بخش اول این مقاله (لینک) به بحث شش شاخص کلیدی عملکرد در بازاریابی پرداختیم. این شاخص ها شامل: بازگشت سرمایه (ROI)؛ رشد سالانه (YOY)؛ ارزش طول‌عمر مشتری (CLV)؛ میانگین ارزش هر سفارش یا خرید (AOV)؛ نرخ تبدیل کاربر به مشتری (CR) و هزینه جذب مشتری (CAC) می شدند. در ادامه شش شاخص دیگر و مکمل در این بحث را طرح و بحث خواهیم نمود.

  • نرخ ترک سبد خرید (CAR): این مشخصه نشان دهنده نسبت سبدهای خرید لغو شده به سبدهای نهایی یا فروش قطعی است. به تبع هرچه تعداد سبدهای نهایی شده بیشتر باشد، سود بیشتر و نقدینگی بیشتری نصیب صاحبان کسب و کار خواهد شد.
  • دسترسی به اینفلوئنسرها (IR): این معیار میزان دسترسی به پتانسیل افراد با نفوذ و سرشناس برای هدایت پیام به یک بازار بزرگتر را به ازای شبکه های اجتماعی مختلف نشان می دهد.
  • شاخص نفوذ جستجو (SPI): این معیار تعداد کل بازدیدهای دریافتی از بستر بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و تبلیغات کلیکی (PPC) را نشان می دهد.
  • فعالسازی اینفلوئنسرها (IA): این معادله تعداد فرصت های ایجاد شده به ازای تبلیغات اینفلوئنسری را نشان می دهد. بطور دقیقتر هر اینفلوئنسر یا فرد تاثیرگذار چه تعداد فرصت اقتصادی و چه میزان منفعت مالی را به ارمغان خواهد آورد.
  • بازاریابی پورسانتی + فعالسازی (AA): این شاخص مبتنی بر نسبت افیلیت های فعال در کمپین های سفارشی می باشد.
  • ضریب بازاریابی جمعی (TMM): مجموعه رشد کسب و کار از بستر فروش خدمات یا محصول را نسبت به بازه های زمانی سالانه نشان می دهد.

نگارش و تدوین: سید ایمان میری کرهرودی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *