مدل کسب‌وکار چه مزایایی را برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد؟

هر کسب‌وکاری، چه تازه آغاز به کار کرده باشد و چه سال‌ها تجربه‎ی فعالیت داشته باشد؛ برای بقا و رشد روز افزون خود به یک مدل کسب‌وکار و یک برنامه‌ی مدون و منظم، برای کسب سود نیاز دارد. یک مدل کسب‌وکار در مرحله‌ی نخست، مدل و برنامه‌ای برای سودآوری بیشتر است و به شما این اطمینان را می‌دهد که در مسیر درست گام برمی‌دارید. علاوه‎براین، می‌توان مدل کسب‌وکار را ابزاری کلیدی برای توسعه‌ی کسب‌وکار قلمداد کرد چرا که یک برنامه‌ریزی خوب، می‌تواند کارآفرین را در اداره‌ی کسب‌وکار راهنمایی کند، اشتباهات زیانبار را تا حد قابل توجهی کاهش دهد، انجام امور را تسریع نماید، دستیابی به اهداف را تسهیل کند و فرآیندهای مختلف کسب‌وکار (تولید، بازاریابی، فروش و …) را بهینه‌سازی نماید. در همین راستا، در این نوشتار به بیان برخی از مهم‌ترین مزایای داشتن یک مدل کسب‌وکار مناسب خواهیم پرداخت. پس با ما در ادامه‌ی این مطلب همراه باشید…

  • ایجاد مزیت رقابتی پایدار:

یکی از مهم‌ترین مزایای یک مدل کسب‌وکار جامع، ایجاد مزیت رقابتی پایدار در مقابل سایر شرکت‌های حاضر در صنعت مورد نظر است. پیاده‌سازی یک مدل کسب‌وکار منحصر به فرد، می‌تواند به شرکت شما شهرتی منحصر به فرد در بازار بدهد و آوازه‌ی شما را به مصرف‌کنندگان (مشتریان) بالقوه‌تان برساند و آن‌ها را به مشتریان وفادار شما تبدیل نماید. برای مثال، شما نخستین کسب‌وکاری که سفارش آنلاین غذا را ارائه کرد؛ در نظر بگیرید. این شیوه برای سفارش غذا، تحول و تغییری جدید در یک مدل کسب‌وکار بود که در مدت زمانی نه چندان طولانی رونق گرفت و به عنوان یک مزیت رقابتی، افزایش بهره‌وری کارکنان، کاهش زمان انتظار، افزایش سفارشات و کاهش هزینه‌ها را در پی داشت.

  • برنامه‌ریزی برای رشد و توسعه:

یک شرکت می‌تواند با استفاده از منابع مالی‌ای که در اختیار دارد برای مدتی نه چندان طولانی به کار خود ادامه دهد؛ چرا که اگر این منابع مالی به درستی و در جهت سودآوری مورد استفاده قرار نگیرد، پس از مدتی شما را با شکست مواجه خواهد ساخت. یک مدل کسب‌وکار جامع، سودآوری مداوم و مستمر را برای سازمان شما به ارمغان می‌آورد و به شما برای ایجاد ذخایر مالی و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف از طریق تحقیق و توسعه کمک شایانی می‌کند.

  • کمک به پایداری مالی:

بزرگترین مزیت یک مدل کسب‌وکار قوی و اثبات شده، پایداری، استقامت و انعطاف‌پذیری سازمان در مقابل طوفان‌های اقتصادی و تغییر شرایط بازار است. هر ساله، تعداد زیادی از شرکت‌ها به دلیل مدیریت مالی ضعیف، با شکست مواجه می‌شوند. یک مدل کسب‌وکار که با دقت نوشته شده باشد؛ در هر ماه برای کارآفرینان علاوه بر درآمدزایی، سود قابل توجهی را نیز به همراه دارد.

  • جلب اعتماد تأمین‌کنندگان مالی و سرمایه‌گذاران:

تأمین‌کنندگان مالی و سرمایه‌گذاران، به خوبی با نرخ‌های شکست کسب‌وکارها آشنا هستند. شاید محصولات و خدمات شما از نگاه سرمایه‌گذار اهمیتی نداشته باشد؛ اما برنامه‌ی سودآوری شما قطعاً برای آن‌ها مهم است. مدل کسب‌وکار شما قادر به توضیح برنامه‌های مالی و سودآوری شما است و جوابگوی انتظارات تأمین کنندگان مالی و سرمایه‌گذاران است و مزیت بزرگی را برای شما نسبت به رقبا، در هنگام نیاز به منابع مالی جدید به ارمغان خواهد آورد.

در ادامه، توجه شما را به مطالعه‌ی یکی از مطالب مرتبط با این موضوع، با عنوان “ارزش پیشنهادی شما برای مشتریان چیست؟ قلب تپنده کسب‌ و کار خود را بشناسید!” و تدریس جناب آقای دکتر صیقلی به آدرس http://yon.ir/7padL جلب می‌‌نماییم.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: smallbusiness.chron.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *