مذاکره: یک بده بستان داوطلبانه!

مذاکره هنر حل تعارض‌ها با استفاده از خلاقیت و برنامه‌ریزی هوشمندانه است، ابزار قدرتمندی که طرفین را در رسیدن به راه‌حل مطلوب یاری می‌رساند.

فرزین فردیس، در دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف، MBA خوانده است. مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه صنعتی پارس‌سامان و شرکتهای اقماری این گروه است. تا به امروز دوره‌های کارآفرینی و مدیریت را در بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات معتبر ارائه کرده است. اما درکنار همه این سوابق درخشان، فرزین فردیس را باید یک مذاکره‌کننده حرفه‌ای دانست.

مذاکره ماراتن است. تیمتان را برای آن آماده کنید.

با طرح سوالات درست قبل از جلسه و کسب اطلاعات کافی، مسئله را به درستی درک کنید و راه‌حلی مطلوب برای آن بیابید.

فردیس مهارتهای ارتباطی موثر را کلید موفقیت در مسیر کسب‌وکار دانست. مهارتهایی چون:

  • قدرت تجزیه تحلیل
  • برقراری ارتباط موثر
  • مدیریت احساسات
  • تیپ‌شناسی شخصیتی
  • گوش‌دادن فعالانه
  • زبان بدن
  • سخنوری و انتقال مفهوم کلامی

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد از مهارتهای کافی برای مذاکره برخوردار نیستند، بر اهمیت گوش دادن فعال در مذاکره تاکید کرد. “یک مذاکره‌کننده خوب می‌بایست شنونده خوبی باشد. یکی از بزرگترین مسائل ارتباطی این است که ما تنها برای جواب دادن، گوش می‌دهیم نه برای درک کردن طرف مقابل!”

از نظر فرزین فردیس، مذاکره‌کننده موفق کسی است که بیش و پیش از آنکه به تقسیم منافع روی میز فکر کند، به بسط و گسترش آنها بیاندیشد. “کیک را بزرگتر کنید و به جای تمرکز بر مواضع، به منافع بیاندیشید. اجازه دهید طرفین با خوشحالی میز مذاکره را ترک کنند. بازی را برد-برد پیش ببرید.”

در ویدئوی آموزشی زیر، مهندس فردیس از آمادگی برای مذاکره مبتنی بر منافع می‌گوید.

 

 

برای دریافت ویدئوهای آموزشی بیشتر ما را با شناسه kimia_college در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *