پارک های علم و فناوری کشور میزبان دانشجویان کیمیاکالج

پارکهای علم و فناوری: حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه

در عصری که اقتصاد از منبع‌محور بودن فاصله می‌گیرد، تمرکز بر دانش و نوآوری سکوی پرتاب وضعیت اقتصادی بسیاری از کشورهاست. کسب‌وکارهای دانش‌محور بازوی اقتصادی جدید دولتها، در ایجاد ارزش افزوده و رشد اقتصادی بیشتر است. شرکتهای دانش‌بنیانی که با هدف توسعه فناوری‌های نوین، ارزش آفرینی، تولید ثروت، اشاعه دانش و ایجاد شغل ایجاد شده‌اند.

لزوم وجود بستر مناسب حمایتی برای رشد هر چه بیشتر این شرکتها و تغییر مدل اقتصادی بر هیچکس پوشیده نیست. یکی از این بسترها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری هستند. پارکهای علم و فناوری، نهادهایی هستند که با هدف خلق ثروت با تکیه بر علم و فناوری فعالیت می‌کنند.  در این سازمانها دانش به اشتراک گذاشته می‌شود، نوآوری ترویج داده شده و نتایج تحققیات علمی به محصولات تجاری تبدیل می‌شوند.

پارکهای علم و فناوری با توجه به سیاست‌گذاریهای کلان خود و سند چشم‌انداز کشور، خط مشی و ماموریتهای متفاوتی را دنبال می‌کنند. به‌منظور آشنایی هرچه‌ بیشتر دانشجویان با ساختار این نهادها، کیمیاکالج با برگزاری “تور شناخت اکوسیستم استارتاپی ایران”، بازدید از مراکز نوآوری مهم کشور را در دستور کار خود قرار داده است.

پارک علم ‌و فناوری خراسان، فارس، یزد و شهرک صنعتی تحقیقاتی اصفهان مقاصد تورهای ۱۴ الی ۱۸ بهمن دانشجویان کیمیاکالج خواهد بود. آقایان مهدی غلاملو، میثم زرگرپور و مهدی زیودار و خانم مونا ناصری، اساتید کیمیاکالج، به ترتیب در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان و یزد دانشجویان را همراهی خواهند کرد.

 

اساتید همراه در تور اکوسیستم استارتاپی ایران

 

کیمیاکالج، پیش از این نیز با برگزاری کارگاه “نقش پارکهای علم و فناوری بر توسعه مبتنی بر دانایی” با سخنرانی دکتر کریمیان اقبال در روز نخست طرح، تلاش کرد دانشجویان را با فضای اکوسیستم کارآفرینی کشور آشنا سازد.

مصطفی کریمیان اقبال، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس است. تحصیلات خود را تا مقطع دکتری در امریکا گذرانده است و پس از بازگشت به ایران، از سال ۱۳۷۳ با توجه به اهمیت پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، فعالیت خود را در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آغاز کرد. طی سالهای اخیر، دکتر کریمیان اقبال در مناصب کلیدی حوزه فناوری و نوآوری کشور فعالیت داشته است که از جمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • معاونت پژوهش و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • ریاست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
  • مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • عضو شورای مشاورین انجمن بین ­المللی پارک‌های علمی(IASP)
  • رییس بخش غرب آسیا و شمال آفریقا(IASP)

به گفته کریمیان اقبال: ” پارکهای علم و فناوری، تنها ابزاری بر توسعه مبتنی بر دانایی نیستند، بلکه می‌توانند اقتصاد منطقه را متحول کنند”. توسعه مبتنی بر دانش موتور محرک می‌خواهد و این همان بستر مناسب برای رشد شرکتهای کوچک و متوسط است.

در ویدئوی زیر می‌توانید حلقه‌های مفقوده بین دانشگاه و صنعت را از زبان ایشان بشنوید.

 

برای دریافت ویدئوهای آموزشی بیشتر ما را با شناسه kimia_college در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *