نوآوری باز در یک نگاه

امروزه، طیف وسیعی از عوامل از جمله، جهانی شدن، پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، پیچیدگی رو به رشد فناوری و … باعث شده است تا مشاغل به طور فزاینده‌ای درگیر این تغییرات شوند. همکاری‌های نوآورانه با رویکردی مشارکتی نسبت به نوآوری که تحت عنوان “نوآوری باز” مطرح می‌گردد و با رویکرد سنتی نسبت به نوآوری تفاوت‌هایی دارد از جمله دستاوردهای تغییرات دنیای کسب‌وکارهاست. نوآوری باز، عبارت است از تبادل اطلاعات استراتژیک و مدیریت شده با بازیگرانی که خارج از مرزهای یک سازمان فعالیت می‌کنند؛ با هدف ادغام منابع و دانش آن‌ها با روندهای ابتکاری سازمان به منظور پیشبرد توسعه‌ی فناوری‌های جدید.

شرکتی که قصد دارد نوآوری باز را پیاده‌سازی کند؛ تلاش نمی‌کند که بهترین ایده‌ها را به تنهایی دنبال کند، بلکه تلاش می‌کند تا از ایده‌های داخلی و خارجی به شیوه‌ای بهینه استفاده نماید و در مدیریت هزینه‌ها، ریسک و تسریع در توسعه‌ی فناوری مؤثرتر عمل نماید. نوآوری باز موجب تعامل بیشتر میان بنگاه‌ها، تأمین‌کنندگان، بازار، مشتریان، رقبا، سازمان‌های تحقیقاتی، دانشجویان، انجمن‌ها و مصرف‌کنندگان و… می‌گردد. نوآوری باز، مزایای بسیاری را برای سازمان‌های امروزی به همراه دارد و می‌تواند تأثیرات شگرفی بر روی توسعه‌ی کسب‌وکارها بگذارد  که برخی از آن‌ها عبارتند از:
دسترسی به ایده‌های نوآورانه بیشتر، دسترسی به دیدگاه‌های بیشتر، توسعه‌ی سریع‌تر، ریسک توسعه کمتر، کسب سود بیشتر، دسترسی به افراد ماهر و متخصص و…

در ادامه به تفاوت‌های نوآوری باز و نوآوری بسته اشاره خواهیم کرد؛ که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • نوآوری بسته، بر این اصل استوار است که افراد هوشمند و متخصص، تنها برای ما کار می‎کنند؛ در حالیکه در نوآوری باز عقیده بر این است که افراد هوشمند و متخصص تنها برای ما کار نمی‌کنند و باید بتوانیم از تخصص‌ها و توانایی‌هایی که در خارج از سازمانمان وجود دارند، بهره‌مند شویم.
  • نوآوری بسته تنها به تحقیق و توسعه‌ی داخلی تأکید دارد؛ در صورتیکه نوآوری باز به تحقیق و توسعه‌ی خارجی هم توجه ویژه‌ای دارد و تحقیق و توسعه‌ی داخلی و خارجی را برای کسب سود بیشتر در کنار یکدیگر می‌بیند.
  • در نوآوری بسته این عقیده وجود دارد که برای کسب سود؛ خودمان باید نیازها را جستجو و کشف کنیم؛ در صورتیکه نوآوری باز می‌گوید حتماً لازم نیست خودمان برای تحقیق و جستجوی نیازها سرمایه‌گذاری کنیم.
  • نوآوری بسته بر این باور است که کسب‌وکارهایی که زودتر محصولات و خدمات نوآورانه‌شان را به بازار عرضه می‌کنند؛ موفق‌ترند اما نوآوری باز بر این باور است که ایجاد یک مدل کسب‌وکار نوآورانه و اصولی بسیار بهتر از عرضه سریع محصولات و خدمات به بازار است.
  • در نوآوری بسته برای موفقیت هر چه بیشتر، تأکید بر ایجاد بیشترین و بهترین ایده‌هاست؛ اما نوآوری باز بر استفاده و به کارگیری ایده‌های داخلی و خارجی تأکید دارد و استفاده‌ی صحیح از ایده‌ها را کلید موفقیت می‌داند.
  • نوآوری بسته بر حفاظت از مالکیت معنوی ایده‌ها تأکید دارد و استدلالش این است که باید از ایده‌هایمان حفاظت نماییم تا رقبا نتوانند از آن‌ها بهره‌برداری کنند و این در حالی است که نوآوری باز بر سودآوری مالکیت معنوی و خریداری مالکیت معنوی سایرین به منظور به کارگیری صحیح در مدل‌های کسب‌وکار اشاره می‌کند.

سخن پایانی!

در نهایت می‌توان گفت که نوآوری باز بر این باور است که حتی توانمندترین واحدهای تحقیق و توسعه هم باید در پی جستجوی فرصت‌های خارجی باشند و به شناسایی، برقراری ارتباط و به کارگیری منابع دانش خارجی توجه ویژه‌ای نمایند. ایده‌های ناب و کاربردی، دیگر مختص افراد یا سازمان‌های خاص نیست؛ گاهی این ایده‌ها در جایی که حتی تصورش را هم نمی‌کنید، متبلور می‌شوند و این هنر و مهارت شما در به کارگیری نوآوری باز است که شما را از این ایده‌ها و فرصت‌ها بهره‌مند می‌کند.

نگارش و ترجمه: مینا کاظمیان

منبع: www.openinnovation.eu و www.iccwbo.be

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *